onsdag 1 juni 2016

En tidig födelsedagspresent - från Bollnäs!

Jag ger inte alltid mig själv födelsedagspresenter, åtminstone inte i någon fast form - flytande är rätt vanligt förekommande. Men i år är det ju lite extra speciellt - jag fyller visserligen år jämt - men i år är det lite extra jämt - ett halvsekel närmare bestämt. Därför tycker jag att jag är värd något lite extra speciellt.

Därför har jag under våren haft en rätt tät mailkontakt med Anny Jernberg på Återbrukshyttan. Idén dök upp i samband med att jag köpte en av hennes konstverk via Helbergs Humlestore tidigare i år.
[länk till tidigare blogginlägg med bilder på karaffen]

Frågan ställdes - gör hon produkter "custom made" efter mina specifika önskemål?
Jag fick svaret att det gick att ordna. När jag väl specificerade vilken flaska det var jag önskade få återbruks-anpassad så dök vissa orosmoln upp - etiketten på just dessa flaskor är ofta rätt svåra att ta bort och åter fästa i oskadat skick, men det skulle nog kunna gå att lösa.
2 stora och 2 små glas!

Sen var det upp till mig att avgöra vilken årgång jag skulle välja - skulle jag invänta årets version eller försöka hitta en 2007?

Ganska snart under dessa funderingar dök också tanken upp om att inkorporera kapsylen i konstverket på något sätt - för att på så vis tydliggöra vilken årgång det rörde sig om. Just detta visade sig inte vara möjligt - i alla fall inte som jag tänkte mig. Däremot så hade Anny ett tilläggsförslag - hon kunde ju göra ett shot-glas av flaskhalsen och då använda kapsylen som botten (med extra försegling). På flaskhalsen sitter ju också en etikett som anger produktionsåret.

Jag fick prisuppgift på vad dessa två produkter skulle kosta och insåg då att detta var inom så pass rimliga gränser att jag nog skulle kunna slänga in en/flera flaska/flaskor till.
Valde till slut att skicka med ytterligare en flaska i min låda upp till Bollnäs - en flaska som förutom etiketten har en del text i själva glaskroppen - något som jag skulle kunna bli rätt häftigt i det färdiga glaset!

När jag väl bestämt mig så var det bara att packa flaskorna och för 3 veckor sedan skickade jag iväg dem till Återbrukshyttan i Bollnäs. Häromdagen så hämtade jag ut mitt paket och kunde inte motstå frestelsen att öppna min födelsedagspresent från mig själv på en gång!
Glasen var väl förpackade och framkom i oskadat skick - några snabba foton togs i fönsternischen på jobbet - resterande togs senare under eftermiddagen på föreningens soliga uteplats.


Old Tom The Original Strong Ale

Bigfoot 2016




Shot-/Snaps-glas





En hel och oöppnad flaska i bakgrunden.





Frågan är nu bara om glasen är lika goda att använda som de är snygga att se på?
Blir test av dugligheten senare i veckan - återkommer med mer info och bilder då. Jag tror inte att formen kommer att förstärka vare sig doft- eller smakupplevelsen - men jag kör initialt med motsvarande dryck som tidigare fanns i respektive originalflaskan.

För mer info om Återbrukshyttan kan jag rekommendera att ni besöker hemsidan.

Edit - ett förtydligande. Jag har alltså köpt dessa glas - det är inte direkt en "födelsedagspresent" från Återbrukshyttan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar