torsdag 5 mars 2015

Provning med Herr Dugge!

Häromdagen blev jag varse - via en FB-kamrat - att Mikael Dugge Engström skulle besöka Stockholm och hålla en ölprovning på Bishops Arms Folkungagatan. Jag bokade snabbt in mig och igår var det så dags. Jag hade vissa förhoppningar om att något ekologiskt skulle finnas med i den samling öl som skulle provas - men så blev det tyvärr inte. Men det 6 stycken mycket spännande och - för mig - otestade öl från Dugges Ale & Porterbryggeri.

  1. All the Way Session IPA - Alf gillar Session IPAs. I alla fall när de som i detta fall lyckas få en bra balans mellan beskan och kroppen, härligt fruktig i både doft och smak.
  2. Pear are you Jonathan? - en sammarbetsöl med All In Brewing och Lervig. JWakefield Brewing skulle ha varit med också, men fick förhinder, namnet är en passning till dem! En Berliner Weisse med päron - inte min favoritstil, men lättdrucken trots surheten.
  3. Pinus Rebma Amber IPA - uppstod en diskussion om det verkligen var en Amber, men denna färsking (3 veckor gammal) var riktigt god!
  4. High Five American IPA - avsevärt torrare än föregångaren i provningen.
  5. BlåBärliner - syran stramar i kinderna men den är härligt frisk. Kvällens snyggast öl!
  6. Perfect Idjit - första gången jag testade den, inte fullt lika häftig som jag hoppats, men en bra idiot!

En mycket lyckad provning, där Mikael höll i taktpinnen men många bra diskussioner dök upp kring alla ölen, en bra blandning av ölprovare också, bara nya ansikten för min del.

Efter provning var det lite Tap Take Over i baren, jag passade på att testa samarbetsölen med Beerbliotek - Raisin' Hell, mycket trevlig!


Slattarna!
Snyggaste Ölen!
En Idjit och en bryggare
Raisin' Hell
Tack till Bishops Arms, Brill & Co och givetvis Mikael Dugge Engström!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar