måndag 16 mars 2015

Alf testar Snacks

Det har blivit vissa förändringar i regelverket kring alkoholrelaterade varuprover till dryckesskribenter. Sedan 2015-03-01 är det nu inte tillåtet för producenter/importörer att skicka hem eller bjuda på alkoholhaltiga drycker.
Jag har under min tid som bloggare fått ett antal alkoholhaltiga varuprover (enstaka och mix-lådor) hemskickade, bjudits på sortimentsprovningar och på de festivaler där jag haft press-ackreditering har jag fått ett (stort) antal gratis varuprover. Så visst kommer dessa nya regler inverka mer eller mindre negativt på innehållet i min blogg, men jag tror (hoppas) att det inte ska skrämma bort allt för många läsare.

I förra veckan fick jag hem en leverans av varuprover, även om de inte är alkoholrelaterade så hade jag knappast fått dem om jag inte vore bloggare. 

Det var en stort brun jiffy-påse (vadderat kuvert) som innehöll de smakprovsförpackningar som jag tackat ja till från PR-byrån Rippler. Givetvis var det inte den firman som tillverkat innehållet - de agerade på uppdrag från Flodins
4 stycken förpackningar á 40 grams med 4 olika proteinrika snacks - som enligt Rippler skulle vara; 
Det är 100% kvalitetskött från Sverige, Danmark, Baltikum och Finland, med hög proteinhalt.
Det handlar följaktligen inte om några potatischips eller nötter, här snackar vi rena och skära köttprodukter. 
Jag är generellt rätt skeptisk till denna snacks-form - jag försöker ju dessutom undvika snacks överlag och tycker inte att godissnacks överlag funkar allt för väl som tilltugg till öl. Men vadå, är det gratis så tackar jag givetvis inte nej till att åtminstone testa (dock inte med öl som dryck till).

Den första påsen jag valde att öppna var "Pepper & Beef Snacks" - vilket visade sig vara strimlad Lövbit (grillkioskens version av Lövbiff) som är kryddad med både svart- och grönpeppar. Jag är måttligt förtjust i just grönpeppar, men just kryddningen var här ändå rätt välbalanserad. Problemet för min del låg snarare i bitarnas konsistens - det var överlag segt. Inget jag lär köpa i handeln.

Andra påsen - Crispy Pork Chips - fick fungera som tilltugg till min middag (fläskkotlett passande nog). Och detta var väl den av produkterna som mest påminner mig om "vanliga snacks". Små runda buckliga tunna chips, lätt kryddade med Jalapenos och Peppar. Inte heller detta en kryddkombination som jag normalt sett är särskilt förtjust i - men här funkar det förvånansvärt väl, delvis beroende på att det inte är särskilt hårt kryddat, lagom för mina känsliga smaklökar och en angenäm smakupplevelse. Kanske skulle kunna tänka mig att köpa en påse om jag såg den i affären.

"Smoky Chicken Snacks" - smakar en del kyckling, men inte i en positiv mening. Nej, det här var rätt äckligt! Ingen märkbar grillad rökighet, mest bara en kladdig sötma. Jag lär undvika denna produkt i framtiden.

"Pork Fillet Snacks" - fläskfilé, hmmmmmm....? Låter lite påkostat att göra så här "billiga" snacks av filén, eller? Men smakmässigt så är den ändå klart godkänd, återigen en lagom kryddning av svartpepparn. Konsistensmässigt lite seg, men mer lätt-tuggad än biffen. Kanske skulle kunna tänka mig att köpa en påse (beroende lite grand på priset).




Jag är ju förtjust i ekologiska produkter (inte bara öl), inte minst vad gäller kött (vare sig det är nöt, gris eller fågel) och ingendera av dessa produkter är ens lite ekologiska. Ursprunget på råvarorna är lite väl utspritt dessutom, vilket väcker vissa frågetecken från min sida om kvalitén på köttet och produktion.

Tack till Rippler och Flodins för dessa varuprover!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar