lördag 20 april 2013

RECENSION #94 - Poppelmans Nya Världens IPA 2013



Ett relativt nystartat bryggeri som förutom att redan ha släppt några öl till bolagets beställningssortiment också hunnit med att byta namn. Denna IPA  är brygd med Galaxy- och  Summerhumle.

BRYGGERI; Poppelmans Bryggeri (numer Poppels Bryggeri)
ÖL; Nya Världens India Pale Ale 2013
TYP; IPA
NATIONALITET; Svensk
BATCH;
BÄST FÖRE; december 2013
IBU; 50 (medel)
ALKOHOL; 6,5%
FÖRPACKNING; Flaska

VOLYM; 33cl
PRIS; 26,90 (81,50 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Lokala beställningssortimentet, Systembolaget, Kungsholms Torg
INKÖPSDATUM; 2013-02-22
TESTDATUM; 2013-04-20
GLAS; Riedel IPA, 50cl

DOFT  En tung fruktig ananas-doft mixas med lite malt och frisk citrus.
(6 av 10)


UTSEENDE Dimmig aprikossaft, med ett vitt fluffigt skum som står sig bra.
(4 av 5)

SMAK Jästigt vitt bröd med persikomarmelad, en behaglig mix i ölform. (6 av 10)

MUNKÄNSLA Små naggande bubblor och en medelstor kropp med en lätt snärt av beskan på slutet. Ingen egentlig eftersmak att tala om
(3 av 5)


SAMMANFATTNING När jag testade denna första gången så blev jag rätt besviken – mest beroende på att jag hört och läst en hel del positiva omdömen om den. Nu har jag en mer balanserad förväntningsnivå och därför blir också min bedömning av denna flaska mer positiv. Inte bästa ölen i klassen, men den är hyfsat stilsäker och visar på goda framtidsutsikter för Poppels Bryggeri.
(13 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 32 av 50
(3,2 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar