tisdag 30 april 2013

Invigningen av BrewDog Bar Stockholm

När jag först hörde talas om att det skulle öppnas en BrewDog Bar i Stockholm tänkte jag lite grand - Jaha, kul - men inte mer än så. När det senare stod klart att de letade lämplig lokal på Kungsholmen, ökade mitt intresse en del, då jag jobbar på ön och bor hyfsat kommunikativt nära. Området kring Fridhemsplan är ju fyllt av lågpriskrogar - här behövdes ytterligare en kvalitetskrog åt oss ölnördar.

När adressen så slutligen avslöjades så blev jag lite skeptisk, lokalen kändes lite fel i sammanhanget och dessutom lite offside rent geografiskt. Snart dök ett hoppfullt premiärdatum upp - februari 2013, men vartefter så har detta datum skjutits allt längre in i framtiden.
Till slut dök det upp - nästan i alla fall - den 20e april skulle premiären gå av stapeln - med 27e som back-up--datum. Givetvis blev det den 27e, och där sattes upp vissa regler för vilka som skulle komma in direkt klockan 13.00 - aktieägare (punks) och särskilt inbjudna. 2 timmar senare skulle vanliga ölturister släppas in, jag planerade på att närmare undersöka etablissemanget vid 3-snåret. Men så dök ytterligare mörka moln upp över baren, problem med serveringstillståndet om jag förstått saken rätt, något som gjorde att baren rimligtvis inte kunde öppna officiellt riktigt ännu.
Istället anordnades ett särskilt evenemang för punks & invites only. Till skillnad från många andra blev jag måttligt upprörd över denna förändring - jag hade ju inte gjort några stora planer för premiären.

Men så vaknade jag tidigt (före 5) på lördagsmorgonen och kunde inte somna om, bestämde mig för att sätta mig vid datorn och bland annat kolla mailen (som jag inte gjort sedan torsdagen). Ovanligt många mail fanns i inboxen och ganska långt ner fanns ett mail med BrewDog som avsändare! Det var en inbjudan till evenemanget, som skickats till mig sent på torsdagskvällen. Jag anmodades att ASAP skicka ett svar till Magnus S för att anmäla mig själv (+ 1), men senast klockan 20.00 fredagen den 26....... Jag drog iväg ett mail till Magnus i alla fall och för säkerhets skull så skickade jag ett meddelande till honom (och bloggar-kollegan Manker) på Facebook - för helt plötsligt var jag mycket upphetsad inför möjligheten att få närvara vid den inofficiella öppningen av BrewDog Bar Stockholm! Hyfsat snart dök det upp ett positivt svar från Magnus (och senare också från Manker), jag var välkommen trots min sena anmälan.
Det firades med en halvlång promenad i Hagaparken för att sedan käka lite frukost.

Strax efter klockan 12.00 var jag på plats utanför St Eriksgatan 58, där stod redan ett gäng (5 personer) trogna Punkare och väntade på att bli insläppta. Men ju närmare klockan blev ett desto längre blev kön bakom oss och framför oss hade en uniformsklädd säckpipeblåsare trängt sig fram och stod i stram givakt vid sidan om ingången. Kön och säckpipespelaren drog till sig en hel del nyfikenhet hos förbipasserande. Än mer kalabalik blev det när ett demonstrationståg plötsligt dök upp på andra sidan St Eriksbron, med full poliseskort. Det visade sig närmare bestämt vara ett begravningståg - under ledning av Fader James (Watt), närmast följd av tjusigt hästdragen likvagn - med fatversioner av "Stor Stark"! I följet fanns även några Pingviner och ett gäng sörjande ölentusiaster.

Fader James andländer
Köbildning


Pingviner använder också övergångsstället.
Första ölen - Never Mind the Anabolics
2a - Libertine Black IPA
James Watt invigningstalar

Väl inne i baren så var det rätt "fullt", men ändå inte så farligt som jag oroat mig för. Ganska snart lyckades jag lägga en beställning -
det fick bli 2 flaskor på en gång. Valde först collab-biran "I Hardcore You" (Mikkeller) men den var redan slut! Tog därför in en Never Mind The Anabollics och Libertine Black IPA istället, bägge tidigare av mig otestade, men bägge föll mig väl i smaken.

Gymnastikgolvs-vägg - snyggt.
Min bordsgranne - Oskar från Åkersberga - och jag gjorde under eftermiddagen några "samköp", köpte 2 flaskor och delade 50/50. Den första blev mindre lyckad - Chaos Theory blev aldrig någon favorit hos mig när jag testade den ur mix-paketet häromåret. Men så här illa smakade den inte då, den var i och för sig lite "gammal", men inte någon anti-kvitet. Dogma var däremot ett kärt återseende. Sen blev det 2 exklusiva nyheter för min del.
Lost Dog
Lost Dog är en potentiell ny favorit hos, medans San Diego Scotch Ale bara var riktigt bra.


OBS EJ PISSOAR! Handfat!
Tomma fatkranar - tyvärr!



San Diego Scotch Ale - mycket trevlig

Minnesmärke över en svunnen tid!
Bestämde mig sedan för att testa en färsk Hardcore IPA, med viss skepsis testade jag min ljumna flaska - men om jag bortser från temperaturen tycker jag den smakade som den skulle, avsevärt bättre än den flaska jag testade hemmavid för en tid sedan.

Dagens sista - en klassiker!
Stort tack till Magnus för att han "fixade" in mig trots min sena anmälan, kul att få vara med vid invigningen - även om den blev inofficiell. Ser framemot att besöka etablissemanget när allt är färdigställt, för det finns en del att finslipa på - inte minst ljuddämpande inslag i inredningen. Givetvis också ett stort tack till övriga medarbetare/ägare vid Stockholms nyaste pub!

På väg ut i solen igen. Foto taget av Mikael Ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar