lördag 9 februari 2013

RECENSION #87 - Peak Organic Hop Noir Black IPA

Jag gillar ekologiskt, men utbudet av goda eko-öl är rätt snålt. Här har jag dock hittat en ny potentiell favorit.



BRYGGERI; Peak Organic Brewing Company /Shipyard Brewing Company
ÖL; Hop Noir
TYP; Black IPA
NATIONALITET; USA
BATCH;
BÄST FÖRE; Juni 2013
IBU; 98
ALKOHOL; 8,2 %
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 35,5cl
PRIS; 36,70 (103,40 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Lokala beställningssortimentet, Systembolaget, Norra Stationsgatan
INKÖPSDATUM; 2013-01-12
TESTDATUM; 2013-02-09

GLAS; de Molen Sniffer 40cl, funkar bra!
DOFT Lite metalliskt barrträd, med påtagliga toner av rostad malt och mörk choklad.
(5 av 10)

UTSEENDE Koltrastmörk med liten genomlysning, beigefärgat skum som håller sig kvar i liten skala, både på ytan och på glasets insida.
(3 av 5)

SMAK Den rostade maltens beska får här sällskap av mjuk chokladmousse, med inslag lakrits och söta russin. Just sötman ger en skön avrundning på den annars rätt hårda beskan.
(7 av 10)


MUNKÄNSLA En mellan-kropp, med en bra kolsyrenivå och bra/lång smak & beska efter.
(4 av 5)


SAMMANFATTNING Jag söker med ljus och lykta efter goda ekologiska öl, detta öl är inte markerat som ett sådant på systembolagets hemsida, men enligt bryggeriets egen hemsida så är det en viktig del av deras affärsidé att använda eko-produkter, just denna öl ska enligt deras produktinfo innehålla "Organic Blackmalt".. Men just denna öl är ju nu brygd hos Shipyard…. De 2 flaskorna jag testat av denna öl har bara ökat mitt intresse för bryggeriet produkter och gett mig förhoppningar om eko-ölens framtid.
(15 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 34 av 50
(3,4 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar