tisdag 28 augusti 2012

RECENSION #51 - Schneider Aventinus Weizen-Eisbock

Det har gått precis 3 veckor (21 dagar) sedan min senaste recension, det kändes som att det var dags nu!
 
BRYGGERI; Schneider & Son Weizbierbraurie
ÖL; Aventinus Weizen-Eisbock
TYP; Eisbock
NATIONALITET; Tysk
BATCH; 876
BÄST FÖRE; 2017-02-24
IBU; (LÅG)
ALKOHOL; 12%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 31,90 kronor (96,67 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Samköp, Systembolaget, Passagen
TESTDATUM; 2012-08-28

GLAS ; Spiegelau Weizbierglas 80cl
Lite för stort glas för denna 33cl, men det är ändå mycket trevligt att dricka ur och bekvämt att hålla i.


DOFT Sött, inte så mycket banan men rikligt med malt, lite frän.
(av 10)
UTSEENDE
Mörkt rödbrun med viss genomlysning med lite dimma, storbubblig och krämig gulbrun skumkrona, som försvinner lite för snabbt utan att lämna några egentliga spår. Rätt snygg.
(4 av 5)
SMAK Kryddig med en del apelsin, malten finns här också - doppad i kladdig söt sirap. Det värmer en del i bröstet, men jag uppfattar inte den spritig.
(8 av 10)
MUNKÄNSLA Har en lång behaglig kryddig eftersmak, men minimal beska - och det är heller inte att förvänta sig.
(4 av 5)

SAMMANFATTNING Blev inlurad (av BeerSatta - tack för det!) i ett samköp under de falska förespeglingarna att detta var en av världens godaste öl. Med tanke på att jag på senare tid lagt mig till med ett allt större gillande av denna typ av öl så var jag inte allt för svår att lura! 
Det blev ju "bara" fyra flaskor dessutom, så ingen större "skada" skedd. 
Den här skulle nog kunna funka rätt bra vid mitt julbord, jag sparar nog resterande två flaskor tills dess!
(14 av 20)

GENOMSNITTSBETYG
(3,5 av 5)

1 kommentar:

  1. Håller med helt. Den här ölen är helt fantastiskt god. Ingen öl jag skulle druckit för några år sedan men idag uppskattar jag verkligen den ;)

    SvaraRadera