onsdag 8 augusti 2012

Mina Pubar del 3 - Monks Cafe Wallingatan


Hörnet Wallingatan/Västmannagatan
Ett stenkast från Norra Bantorget och mitt emot Scala-teatern ligger Monks Cafe. Jag har varit där några gånger tidigare utan att bli övertygad om dess fördelar. Gott om god öl men rätt dyrt, det har varit min åsikt om denna pub tidigare. Men efter mitt besök där igår så är jag övertygad om dess verkliga förträfflighet, visst är det på intet sätt billigt, men smakar det så kostar det och här smakar det överlag MYCKET GOTT!


Puben har "bara" 16 stycken fatölskranar och just denna dag så är hälften av dem fortfarande på sommarlov, det är nämligen första dagen Monks Wallingatan har öppet efter semestern.

Men det som kommer ur kranarna är idag ganska exklusiva öl som jag inte sätt någon annanstans tidigare. Här finns inte ens en tillstymmelse till svensk industrilager - inte en Norrlands Guld- eller Pripps Blå-kran så långt ögat når. Däremot så har de bland annat tre kranar med öl av märket Monks (dock inte bryggt i deras eget bryggeri på Wallingatan) - en Pils, en ljus och en mörk Lager. Därtill finns också Weissebier och Trappist-öl. Men jag väljer att börja med en flasköl från Goose Island;
Goose Island 312 Urban Wheat


Riegele Sebastian Weisse
Vet inte om det berodde på glaset (fel typ IMO) eller något annat, men 312 Urban Wheat var rätt trist. Gick vidare till en tysk weisse istället och här blev det både bra glas och smak. Första gången jag testar den och den lär nog återkomma.

Utmed baren finns inga sittplatser eller möjlighet att hänga upp jacka. Det finns några små bord en bit ifrån bardisken, med höga rangliga stolar - inte ultimat men det funkar för min del.

Öl från Goose Island Brewing finns det gott om i Monks ölkylar, det är svårt att välja. Men över bardisken hänger ett antal erbjudanden som alla ser mer eller mindre intressanta ut, jag fastnar för detta;
En amerikansk-belgisk Farmhouse/Saison för 50 kronor/flaska - det låter spännande. Den är riktigt spännande och trevlig att dricka också.

Jag sitter ett tag och studerar griffeltavlorna funderandes över vad jag ska dricka härnäst. Jag har nästan bestämt mig för att avsluta med en flaska Lusten & Lasten från Browerij de Molen  Men jag vill få lite bättre koll på innehållet i de välfyllda ölkylarna. Därför frågar jag Tommy bakom baren om de har någon aktuell öllista.
De visar sig att de har en lista men han kan inte garantera till 100% att allt verkligen finns inne. Det är förståeligt, för när jag börjar bläddra igenom den så tar det en stund. Det går dock väldigt fort att hitta flera flaskor som jag bara "måste" ha.
Hade tidigare i år tänkt köpa mig några flaskor av Goose Islands Bourbon Conty Stout när den skulle komma som tillfällig nyhet på systembolaget. Men på grund av strul med antal som kunde levereras så dök den aldrig upp. Jag tänker mig att avsluta eftermiddagen med en från 2008 (finns även från 2011), den kostar en del men det känns ändå som ett rätt säkert kort. Fick lov att öppna plånboken ytterligare en gång och testa 2011-an också!


Detta är ren och skär lycka i rinnande form! Jag har druckit ganska många mycket goda Stouts på senare tid - men frågan är om inte denna sparkar deras rumpor och det ganska ordentligt dessutom.

Jag får återigen en kort pratstund med Tommy och ställer lite frågor angående utbud och kunder. Under teater-säsongen får de en gäster från teatern, både scenfolk och publik. Det som de säljer mest av är ljus lager-öl - och då har de ändå ingen som helst svensk industrilager - tysk möjligtvis men aldrig någon svensk.
Kunderna är rätt mixade, medans jag är här dyker det upp en del spontan-gäster som vill ha något lätt att dricka - ljus lager. Därtill kommer även ett sällskap som bokat bord och 2 grupper av  3 yngre män som mycket väl kan vara mer eller mindre stamgäster, de satte sig i restaurangdelen.

Sifferbetyg;
Besöksdag - tisdagen den 7 augusti 2012, klockan 17-18.30
  1. Läge - 4 av 5
  2. Miljö - 4 av 5
  3. Fatöl (16 kranar varav 8 var igång) - 7 av 10
  4. Flasköl (1335 olika) - 10 av 10
  5. Personal - 5 av 5
  6. Summa - 30 av 35
  7. Snitt - 8,6 av 10
Det något låga betyget för fatölen beror ju uteslutande på det faktum att hälften av kranarna fortfarande hade sommarlov, mycket troligt att det blir en revidering av de betyget efter nästa besök, det lär inte dröja allt för länge! Det faktum att de har (minst) en Bigfoot 2007 stående lockar ju bara än mer!


3 kommentarer:

  1. 312 Urban Wheat blir inte bättre i ett annat glas, ditt första intryck är korrekt, den är väldigt tråkig. Men alla amerikanska wheat ales (alltså inte hefe-weizen) har varit väldigt tråkiga.

    Just Wallingatan har jag haft lite blandat intryck. Mina första två besök var katastofala med väldigt otrevlig personal. Men sen har det blivit bättre. Den stora fördelen med Monks tycker jag är deras egna öl.

    SvaraRadera
  2. Stefan, på vilket sätt var personalen otrevlig? Nyfiken :-)

    SvaraRadera
  3. Fred: Det blir en ganska lång historia men ska försöka korta ned det.

    Första gången fick vi en bartender som körde näsan i vädret och inte ville servera oss. "Vi har inga rena glas"...men de hade glas när andra frågade. "nej den ölen har vi inte"...fast man såg den i kylen. Han tyckte antagligen vi var lite för högljudda (vi skrattade och skämtade en hel del), dock var vi nästan de enda gästerna så vi störde ingen direkt. Vi tröttnade dock på den dåliga attityden och gick efter en öl. Tror vi gick till Akkurat efter det och fick ett helt annat bemötande.

    Andra gången gick jag och brorsan dit och käkade. Hade med två servitriser att göra, den ena (tjej) var bara otrevlig och snäste och fräste åt oss när vi försökte beställa. "men ser du inte att jag är upptagen!!" närmast skrek hon när vi försökte lägga en beställning. Lite svårt att se det när hon bara går förbi vårat bord utan något i händerna. Det var bara vi och två bord till just då. Hon körde på i samma stil under hela vår korta vistelse. Den andra(kille) hade noll koll på att de hade ett eget bryggeri. Vi försökte ta in deras smakprovsbricka som jag visste skulle finnas. Han insisterade att de inte hade någon egen öl tills jag faktiskt pekade ut det för han. Då sa han att de har en egen öl. Jag påpekade att det var betydligt fler. Vi höll på så där tills vi tröttnade och gick till baren och beställde deras smakprovsbricka själva istället. Det var här det vände då bartendern ursäktade sina kollegor och efter det har jag fått ett bättre bemötande. Kvällen kändes dock förstörd så vi gick vidare efter det.

    Överlag har jag fått ett trevligt bemötande på alla Monks-ställen, så man ska inte dra alla över en kam. Men de har nog haft rätt många rötägg anställda där över åren, speciellt de första 1-2 åren.

    SvaraRadera