söndag 10 oktober 2021

Alf skriver om Cask - första Cask-kranen på Sorbon

Onsdagen den 6 oktober 2021 är en dag att minnas, det var då det var premiär för servering av Real Cask Ale på Restaurang Sorbon vid Brommaplan!

För min personliga del dröjde det till fredagen den 8 oktober innan jag tog mig tid att åka dit för att testa den.

Battle Axe Best Bitter från Rudgate.


Gonzo i bakgrunden!

 

Battle Axe har jag druckit förr på Cask, men aldrig tidigare har jag upplevt den så silkesmjuk.

Battle Axe, på halvlitersflaska, finns som tillfällig nyhet på Systembolaget nu, 85 butiker har den på hyllan. Dessutom så finns i skrivande stund 181 flaskor i web-saldot för styckvis beställning till din butik.

Härnäst kan det dyka upp en Ruby Mild på Sorbon! 

Jag passade på att käka, husets Tryffelburgare lät smaskig, och det var ju bara förnamnet! Mitt problem när jag käkar "fin-burgare" på krogen är att de tenderar att falla i småbitar vartefter jag äter den, men denna skapelse höll sig väl samman fram till och med sista tuggan!

Tryffelburgare!

 

Det blev ingen Real Ale till burgaren, jag valde att ta in en Sorbon X från Mohawk som måltidsdryck, funkar mycket bra!

Jag gillar Sorbon, nu än mer än tidigare och med en cask-kran i sortimentet så lär det det stimulera mig till fler besök ute i förorten. För mig personligen så är det både närmare och bättre transportlogistik (framför allt från jobbet) att ta mig dit än många andra krogar.

Ett av skälen till att Sorbon nu installerar en cask-kran på sin bardisk är samarbete importörerna/distributörerna Wicked Wine och Jorvik Estate!

Någon som också kan göra Jorvik-produkter mer frekvent förekommande i Systembolagets beställningssortiment.

Landlord och Old Peculier
 

Förutom de två som jag beställt så finns just nu även Holy Grail från Black Sheep. För dessa tre (3) öl gäller kollitvång på 8 stycken 500ml-flaskor/låda.

Lite off topic så vill jag passa på och tipsa om två andra brittiska öl som finns tillgängliga i Systembolagets sortiment, bägge går att beställa styckvis.

Spitfire Amber Ale från Shepherd Neame - finns i 80 butiker plus 201 flaskor i web-saldot

Tribute Pale Ale från St Austell - finns i 2 butiker plus 25 stycken flaskor i web-saldot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar