måndag 2 mars 2020

Alf beställer - problemfylld privatimport av öl från Yorkshire

I samband med min skriverier om Cask så har jag kommit i kontakt med Jeremy Duxbury vid flera tillfällen, men det var först tidigare i år som jag blev varse att de gick att privatimporter kvalitetsöl genom han importfirma Jorvik Estate.

Jag fick ett mail från Jeremy som innehöll en lång lista på vilka öl han hade i lager just då. Valde ut tre stycken öl, av dem var det bara en som jag testat tidigare. Lite vanskligt att beställa ett flak med 8 flaskor vardera av två öl som jag tidigare inte provat. Jag tog ändå chansen, och skickade in en förfrågan om privatimport den 15 januari.
En dryg vecka senare fick jag den första oroande signalen från Systembolagets Privatimportavdelning. De hade skickat min offertförfrågan vidare till leverantören men inte fått någon respons på den än.
Jag vidarebefodrade detta till Jeremy och fick snabbt svar att han inte fått några mail i denna fråga! Dessutom hade han dåliga nyheter angående en av de produkter jag beställt, Centurion Ghost var slut i lager! Han rekommenderade att jag istället bytte till Yorkshire Square ale. Vilket jag givetvis gjorde och fick det dessutom bekräftat från SBs Kundtjänst att de hade registrerat min ändring och och skickat en ny förfrågan till leverantören.

Nu borde ju allt vara frid och fröjd, trodde jag - men det drog ut på tiden. I slutet uppstod en tredelad mailkonversation i rätt hetsigt tempo. Bolaget hävdade att Jorvik inte besvarade förfrågan på ett korrekt sätt, svaret från Jorvik var att de gjorde de visst. Det var det där bytet som spökade, trots löfte från bolaget så fortsatte de att skicka förfrågan på den ursprungliga produkten.
Till slut lyckades jag ändå övertyga bolaget om att jag faktiskt gjort en ändring under förfrågningsprocessen och de insåg även att de hade godkänd detta. Puh!

Så till slut så fick jag då äntligen med offertförslag, men det innehöll endast 2 olika öl, det "bytta" ölet hade plockats bort!
Jeremy lyckade få till en snabb ändring och kunde slutligen lägga till Square Ale på min slutgiltiga offert.

Sen var det bara att luta sig tillbaka och invänta leverans till min butik. Jeremy flaggade för att det skulle fördröjas någon dag till då han befann sig på annan ort. Veckan efter väntade jag ivrigt min sms-avisering från butiken om att flaken fanns att hämta.
Just den veckan drabbas jag av en mancold, men jag är ändå så pass allert att jag inte registrerar någon avisering från SB, inte heller i systembolagets webshop hade informationen uppdaterats.

[Den ser än idag ut så här (2020-03-04), med endast två öl registrerade!?];

 "Status

  • 2020-02-07 10:30 Accepterad
  • 2020-01-16 10:20 Offererad
  • 2020-01-15 16:22 Registrerad

Offert (Accepterad)

  • Kund Roger Karlsson
  • Butik Kungsholmstorg
  • Leverantör Jeremy Duxbury
Offerten är giltig i 14 dagar och allt är inkluderat (inklusive 25 % moms). Öppet köp gäller inte för varor som köps in via tjänsten Privatimport.
Leverans sker vanligtvis 3-10 arbetsdagar från att varan finns i leverantörens lager. "

Jag fick dock ett mail från Jeremy, där han angav att han levererat min beställning till min butik!
När jag på lördagen bröt min isolering för att besöka butiken kom nästa problem. Enligt butikspersonalen så fanns inte min beställning i deras lager!?
Efter många om och men så tittade jag in själv på lagret och hittade då ganska snart 3 flak med min beställning!
Enligt samma medarbetare så trodde hon att den skulle returneras till avsändaren!?

När jag något senare kontrollerad min mobil så hade plötsligt ett sms dykt upp om att min beställning fanns att hämta i butik....

"Klockan 10.12 den 22/2-2020, när jag var i butik. 
Hej, din beställning (E8408150) finns att hämta idag och två veckor framåt. Ange 8150. Mvh Systembolaget KUNGSHOLMSTORG Sth."
Nu när affären väl kommit till sin ände så har jag varit i muntlig kontakt med PI-kundtjänst och påtalat mitt missnöje med hanteringen, de har dessutom tagit del av delar av denna text.
Jag har gjort PI-beställningar tidigare (inte ofta) men har aldrig tidigare upplevt något liknande.
Obs! Ingen skugga faller från min sida på Jorvik Estate och deras hantering av denna PI. Jeremy och jag har haft bra kommunikation rakt igenom detta kaos.

Visserligen störde hemtransporten från butiken av logistikproblem (hjulet på min tungt lastade dramatenvagn lossnade!). I det läget valde jag att kosta på mig en taxiresa hem, men inte en den var problemfri, men det är en helt annan historia.

Nu är alla tre ölen avsmakade och samtliga får klart godkänt.
Här följer några bilder.




Riggwelter hade jag stora förhoppningar på, men blev lite besviken. Square Ale funkade dock bättre än jag hoppats och Triple Choc behåller sin plats som en personlig favorit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar