söndag 2 juni 2019

ORVAL - nu är den här!

Den första juni så kom Orval tillbaka i hyllorna på Systembolaget, nu i standardsortimentet!
Översiktsbild av bryggeri och kloster, från press-release

Kort historisk bakgrund om Orval.

Orval trappistöl bryggs på klostret Abbaye Notre-Dame d'Orval som grundades år 1132 i Gaume-regionen i Belgien. Bryggeriet grundades 1931 och är en stor del av klostrets verksamhet. Det finns endast ett fåtal godkända trappistbryggerier i världen (mellan 12-14 st.) och Brasserie d'Orval är ett av dom. Den vinst klostret gör från bryggningen går till underhållning av byggnaderna och skänks till välgörande ändamål. 

Trappistklostret tillverkar endast en ölsort (Orval) och säljer all volym på 33 cl flaska. Ett välkänt öl som håller mycket hög kvalitet. Ölet framställs av tre olika maltsorter och Hallertau, Styrian Golding & Strisselpalt. Vid buteljering tillsätts jäst och kandisocker. Fem veckors efterjäsning på flaska sker på Orvals lager och hållbarhetsmärkningen gäller 5 år från buteljeringen.

En mycket generös öl i närmast vinös stil och ett komplext spektra av smaker, vilket tillsammans med en väl tilltagen beska gör det till den idealiska drycken till ost och kraftigare maträtter.

Bryggeriinteriör, bild lånad från Press-release

Knubbig flaska


Jag recenserade ju en flaska Orval, köpt på annat ställe än Systembolaget, för en tid sedan, då förstod jag för första gången ölen storhet. Igår, lördag, så var på plats i min butik för att plocka åt mig några flaskor..

De flaskor som jag köpte är lite färskare än den som jag senast testade. Är den buteljerad den 5 mars eller den 3 maj?

Något som märks tydligt och omgående, tyvärr är inte skillnaden till fördel för denna flaska. Inte alls den intensivt fruktiga funken som jag lärde mig att älska förra gången.



Visst är det en ok öl, även i detta mer stillsamma tillstånd, lite mer kärlek får jag än jag minns att jag uppfattat lägre tillbaka i min ölhistoria. Testar en bit Oud Brygge-ost som tilltugg och det funkar bra.
Jag har ytterligare fyra nya flskor hemma nu, en av dem ska jag nog köra en parallell med den äldre flaskan. Det kommer förhoppningsvis ske under min tidiga sommarsemester. Det blir nog ett testinlägg för Orval innan midsommar. Övriga tre flaskor ska jag gömma i garderoben en tid..

Orval finns i nuläget i femtio stycken av Systembolagets butiker, web-saldot är tomt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar