måndag 27 maj 2019

Alf testar - Spontanbasil 2019

Sommaren 2015 så var den en av mina absoluta favoritöl, den stora gröna flaskan som var brygd hos Lindeman i samarbeten med och recept av Mikkeller. Laguppställningen och flaskformatet är detsamma nu när "Basil" återkommit, tillfälligt, till Sverige.

Jag köpte tre stycken flaskor ganska omgående när den släpptes på Systembolaget i början av maj månad i år, en av dessa testades samma helg, en ställdes in i garderoben för lagring och en tänkte jag fira min födelsedag med.
Jag lyckades aldrig med konststycket att lagra någon flaska i den första batchen, men denna gång hade jag bestämt mig för att motstå frestelsen. Dock dök signaler upp som indikerade att just Spontanbasil inte var något ultimat långlagringsöl, basilikan försvinner enligt uppgift ganska snart och då blir Basil i bästa fall en hyfsad Geueze.
Därför valde jag istället att tänka om, några fler flaskor ska (eventuellt) inköpas, den finns kvar i några butiker (ej beställning).
Tanken på längre lagringsexperiment är lagt åt sidan, tillsvidare i alla fall.

ÖLNAMN; Spontanbasil
BRYGGERI; Lindemans/Mikkeller
STIL: Lambic/Old Gueuze
ABV; 6%
FÖRPACKNING; Flaska, grönfärgat glas, försluten med kapsyl och kork.
Långt ner i halsen, sitter vinkorken...
VOLYM; 75cl
FÖRPACKNINGSDAG; ?
BF; 2028
BÄST FÖRE; 2028 (enligt svensk etikett)
KÖPT FRÅN; Systembolaget PK-huset
INKÖPSDATUM; 2019-05-04
INKÖPSPRIS; 139.90 (186.53 kr/liter)
TESTDATUM; 2019-05-27

ÖLGLAS; Två olika


Systembolaget beskriver Spontanbasilika på följande sätt.
Örtig, mycket syrlig smak med tydlig karaktär av basilika, inslag av ljust bröd, äppelcidervinäger, halm, kryddpeppar och grapefrukt. Serveras vid 8-10°C som aperitif eller till rätter av fisk eller kyckling.
Örtig doft med tydlig karaktär av basilika, inslag av ljust bröd, äppelcidervinäger, halm och citrus.


Creepy eyes!

När jag testade min första flaska i år så upplevde jag den som att de hade tonat ner basilikan något.
De stirrande vita ögonen i etiketten! Nu när jag testar den igen så får jag smakmässigt lite torr funkig äppelcider-vibbar, dock utan att överta basilikans plats på paletten.
Jag upplevde kärlek vid första avsmakning då för 4 år sedan och den kärleken står sig förvånansvärt väl.
Prislappen är stor, men god öl är inte dyr, den bara kostar lite mer....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar