måndag 25 juni 2018

Alf möter - Samuel Smith

Lite sent kommer detta inlägg, beror åtminstone delvis på dåligt med surf och taskig hälsa.
Häromveckan var jag på ett trevligt litet event som jag redan omnämnt här på bloggen, Samuel Smith ordnade en matmatchning tillsammans med Oliver Twist och den nya importören Brill & Co.
OT stod givetvis för lokalen och maten, i deras kylar fanns dessutom ett gott sortiment av flasköl från just Samuel Smith. På plats fanns även representation från Brill i form av Marc (länge sen jag träffade honom) och från bryggeriet kom ingen mindre än Samuel Smith själv.

Denna engelsman är visserligen inte samma Sam Smith som startade bryggeriet på 1800-talet, men han är släkt i rakt nedstigande led från densamma. Hans far och farbror är de som nu står som ägare. Själv är Samuel "export manager".

Bakgrund till namnet är egentligen ett övertagande av ett annat bryggeri som startade redan under mitten av 1700-talet, ett tag var det John Smith som ägde det men det var när Samuel tog över det som det tog sitt nuvarande namn.
Tadcaster är orten där bryggeriet ligger. Det hämtar sitt bryggvatten (till Ale-bryggningarna) från samma brunn som alltid använts. Numer brygger man även Cider under samma namn.

Det var ett 20-tal personer som tog plats i matsalsdelen på Oliver Twist, några bekanta ansikten men övervägande nya. Fem små rätter stod på meny och till detta serverades en cider och fyra stycken olika öl, bra kombinationer överlag.

Menyn

Ekologisk Cider
 Nog bästa kombinationen, lite mer funk i cidern hade gått bättre ihop med blomkålen.









Inget foto av lammet.








slattarna

Förutom cidern så hade jag testat samtliga drycker tidigare, favoriten är och förblir Organic Chocolate Stout. På provningen saknades bland annat Taddy Porter, men den konkurrerade väl mest med just chokladen eller nöten om en plats i startuppställningen.
Mycket intressant provning, kul att få lite mer historia om bryggeriets tillkomst.

Genom att Brill nu tar över som importör hoppas jag givetvis att deras produkter skall bli mer lättillgängliga på den svenska marknaden, både på bolaget och krogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar