onsdag 8 juli 2015

Alf testar - öl & mat - Spontanbasil

Ny inläggsserie som ska handla om mitt utforskande av möljiga öl- & matkombinationer.

Jag har hitintills haft rätt svårt att förstå fördelarna i spontanjäst öl, visst har jag hittat en och annan som jag gillat men överlag har de inte orsakat några större ovationer från mig.
Men så för ett tag sedan dök det upp en Gueuze på skribentprovningen som jag tog till mitt ölhjärta omgående. Jag hade i och för sig testat några öl i Mikkellers Spontan-serie tidigare och dessutom gillat några av dem, men denna stora flaska slog undan benen på mig fullständigt. Ett antal flaskor har sedan dess inhandlats (i flera omgångar), några av dem har avnjutits. Funderingar finns på att inhandla några flaskor till innan de tar slut i sin begränsade upplaga - bara 25 000 flaskor över hela världen, drygt 4000 kom till Sverige.

Fakta om ölen;
NAMN; Spontanbasil
BRYGGERI; Mikkeller hos Lindemans
TYP; På flaskan anges Authentic Lambic och Old Gueuze, men den sistnämnda är troligtvis en mer rättvis kategorisering.
ABV; 6%
FÖRPACKNING; Flaska, med både kapsyl och vinkork. Av någon anledning är flaskan grön.
VOLYM; 750ml
PRIS (på systembolaget); 139 kr (185 kr/liter)
ARTIKELNUMMER (på systembolaget); 11459

UTSEENDE: Grumligt aprikosgul med ett försvinnande vitt skum.
DOFT; En del funk, men framför allt basilika.
SMAK; Väldigt mycket basilika också här, små inslag av grapefrukt också.

BASILIKA; En kransblommig kryddväxt som härstammar från Ostindien, odlades bland annat i det forntida Egypten.

GLAS; Jag har testat lite olika och gillar framför allt Teku-glaset, men ett snyggt shaker-glas kan funka det med.


Funkar.
Men vad passar det då att äta till Spontanbasil? På systembolagets hemsida utges den för att passa bäst som aperitif eller sälskapsdryck, vilket den givetvis fungerar som också särskilt om är några som delar på en (flera) flaska.
Den bör dock serveras väl kyld och dricker du den själv - håll den kall under förtäringen. Se till att beväpna dig med en korkskruv också, för under kapsylen sitter nämligen en djupt begravd vinkork.

Viktiga tillbehör!
Jag ställde en fråga på beerswedenforum för ett tag sedan - vad kan passa matmässigt till en öl i stilen Lambic/Gueuze i allmänhet och Spontanbasil från Mikkeller/Lindemans i synnerhet.
Pizza är ett återkommande svar, basilika och pizza ju en väldokumenterad allians, men pizza kan ju innebära så mycket olika smaker. Men då Tomat o Ost är grundingredienser i de flesta pizzor så borde ju Spontanbasil funka.
Men fisk är ett annat återkommande förslag, sill och makrill till exempel, eller varför inte en Ceviche. Jag testade några sillbitar (ej måltid, snarare tilltugg) och den kryddningen - senap & whisky - funkade väldigt bra ihop med basilikan i ölen.
Blåmögelost är något jag lärt mig uppskatta på äldre dar, mycket tack vare att det oftast funkar så bra som tilltugg till öl. Just till Spontanbasil kör jag en rätt lugn ost, det går ju men tillför ingen extra smakupplevelse - vare sig av öl eller ost. Kanske en lite funkigare ost skulle göra sig bättre i sällskapet.

Jag plockade även fram mitt lilla lexikon för att se vad Garrett Oliver hade för tips att komma med. Han bekräftar i stort sett de uppgifter/smakintryck jag redan tagit till mig.
Via en länk från importören Brill & Co på Facebook så hittade jag en artikel om ölen och mattips därtill. Den amerikanska tidskriften "Beer & Food" tipsar bland annat också de om makrill, men även fläsk, och till efterrätt Hallonsorbet och vit choklad.



Till sista droppen är den väl tempererad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar