lördag 27 juni 2015

Ölbloggstafett 2015 - Öl & mat

Jag har fått en stafettpinne från min bloggar-kollega Fredrik Ölhunden Broberg. Och ämnet blev "Öl & mat".

Vad väljer jag att dricka till min måltid? En välkomponerad måltid förtjänar att kombineras med med rätt dryck. Vad som är "rätt dryck" handlar givetvis om personligt tycke och smak. Föredrar jag att dricka en ljus lager till den lyxigt tillredda oxfilen eller kanske en exklusiv fatlagrad Imperial stout till grillkiosk-Kebab - så får jag givetvis göra det. Men om jag vågar mig utanför min "safety zone" så kanske jag hittar något som gör både mat- och dryckesupplevelsen ändå godare.
Som den gången - midsommar för många år sedan - när jag drack Guinness till en fiskrätt första gången. Numer dricker jag mer än gärna stout till fisk, sill inte minst.

Jag medger att jag fortfarande känner viss osäkerhet i ämnet, men som del i min vidareutveckling i ämnet så frågar jag numer gärna krogpersonal om rekommendationer.
Stjärnkockar som lämnar dryckestips i tidningar & böcker tenderar fortfarande att använda standardtipset - ljus lager - till det mesta. Men i boken "Glöd, grillen, smaken, ölen" avviker dock författaren - Björn Frantzen - från detta och lämnar mer genomtänkta tips.
En av ölvärldens stora smakprofiler är onekligen Garrett Oliver, hans mästerverk "Brewmasters table" fungerar både som skönlitteratur och uppslagsverk med tips på öl- & matkombinationer. Han beskriver bland annat hur han lyckats övertyga somelierer om fördelarna med öl som måltidsdryck framför vin - inte minst till ost.

Systembolaget håller på och ska uppdatera sina dryckestips till olika livsmedel, onekligen finns det stor förbättringspotential, inte minst vad gäller öl.

Därmed är min sträcka av Ölbloggstafett 2015 avklarad, jag överlämnar pinnen till Uffe Klarström på Klarströms Malt - https:// gronahuset.wordpress.com - som får ämnet "Favoritbryggerier i Storbritannien - 1 traditionellt och 1 modernt (craftbrewery)".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar