fredag 20 februari 2015

Med fokus på ekologisk öl - ekocertifiering, hur går det till?




I samband med att jag skrev inlägget om Dugges satsning på ekologisk öl så ställde jag också några fråger till Ola Engström på bryggeriet om processen kring eko-certifieringen.

ATOÖ; Ni eko-certifierade bryggeriet 2014 - varför?



  • D-OE; Det började med att vi gjorde en IP-certifiering som behövs då man vill leverera folköl centralt till dagligvaruhandeln. I o m en IP-certifiering har man allt på plats som behövs för en eko-certifiering, så jobbet var redan gjort. Det var inte självklart att vi skulle baka in eko certifieringen men samtidigt som den skedde började Systembolaget flagga för att allt mer offertförfrågningar skulle till att bli ekologiska, och eftersom det är vår största kund blev det naturligt. Vi tittade samtidigt CSR och hur man kan arbeta med det. Ekologisk produktion är en sådan åtgärd. Att vi snart går över på lättviktsflaska är en annan.

ATOÖ: Vilken myndighet är det som sätter upp kriterierna för certifiering av bryggerier?

  • D-OE: Vi har eu-eko certifiering så det är alltså EU som sätter upp kriterierna. Jag antar att det ligger under jordbruksverket här i Sverige. 

ATOÖ: Vilket certifieringsföretag var det som certifierade Dugges?

  • D-OE: Controlcert Scandinavia AB, för HS CertifierinG

ATOÖ: Vad kostar själva certifieringen?

  • D-OE: XXXX kronor inklusive moms. (på uppgiftslämnarens begäran omnämn ej den exakta kstnaden, mendet är ett 4-siffrigt belopp).

ATOÖ: Vilka åtgärder behövde ni vidta för att klara kriterierna? Ungefärliga kostnader för dem?
  • D-OE: Vi använde oss av en konsult som hjälpte oss med IP certifieringen. Det plus egen arbetsinsats och kostnaden för certifieringarna landade på ett par hundra tusen. Bara eko-certifieringen kostad XXXXkr + ca 2 dagars arbete. Det enda vi behövde lägga till på IP Livsmedel för att få eko certifieringen var att skilja på ekologiska och konventionellt odlade råvaror ute på lagret. Sedan måste vi dokumentera alla inköp och all användning av ekologiska råvaror för att kunna visa att vi inte sålt mer ekologisk öl än vad vi använt råvaror till.

ATOÖ: Marknadsföring? Något som jag "stör mig på är att många bryggerier (inte bara Dugges) generellt är rätt dåliga på att marknadsföra denna typ av ekologiska produkter. 
Eko-certifieringen 2014 blev jag varse om via en liten blänkare på Facebook, likaså att eran första ekologiska starköl skulle ut på turné i Norge, det var i kommentarsfältet där som jag också först fick kännedom om den ekologiska folkölen som funnits ett tag.

  • D-OE: Jag håller med dig. Jag tror det har att göra med att vi aldrig märkt av någon större efterfrågan från våra kunder. Att basunera ut en ny ekologisk öl blir lite som att famla i mörker.  Ett facebook skulle man ju såklart ha kostat på sig. Är ju gratis dessutom. Under 2015 planerar vi däremot att accelerera och gå ut hårdare med det ekologiska, framförallt i folkölssegmentet.


ATOÖ: Stort tack till Ola (och Dugges i stort) som tog sig tid att besvara mina frågor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar