torsdag 19 februari 2015

Måndagsmiddag i Gamla Stan

När internationella bryggare är på besök i stan så ordnas det gärna en så kallad "Beer makers dinner". För en inte sällan väl tilltagen prislapp kan den som vill köpa sig en plats vid dessa middagar. God mat och speciella öl - allt i trevligt sällskap av bryggaren och övriga gäster.

Nu på måndag - 23 februari - så hålls en svensk version av denna företeelse i Stockholm, en så kallad "Ölmakarmiddag". Bryggeriet som står för dryckerna är inta bara svenskt utan även lokalt beläget i Stockholms län, Nyckelbydal på Ekerö närmare bestämt. Att det två bryggarna dessutom är gifta gör ju den försvenskade titeln rätt vitsig.
Restaurangen som står för lokalen är Restaurang Tradition Gamla Stan, belägen på adressen Österlånggatan 1, två svaga stenkast från det kungliga slottet. En restaurang som helhjärtat satsar på vällagad svensk husmanskost, precis som sina syskonkrogar i Vasastan och på Södermalm.
Bild lånad från hemsidan 

Jag har besökt 2 av restaurangerna (ej Södermalm) och gillar det dom serverar - Lapskojs på Tulegatan är en personlig lunchfavorit. Och jag har dessutom med glädje druckit flera öl från Nyckelbydal. Så för min del var det självklart att anmäla intresse till denna middag, men det blir ju inte alltid som jag tänkt mig. 
Jag kommer tyvärr inte kunna deltaga vid middagen men vill ändå tipsa mina läsare om den, än så länge finns nämligen platser kvar.

http://www.bryggerinyckelbydal.se/
http://www.restaurangtradition.se/gamla-stan/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar