måndag 9 februari 2015

Alf går på vernissage


Djurgårdsvägen 38 i vinterskrud
Som uppburen medlem av svenska mediakvarnen så får jag emellanåt inbjudningar till diverse events med dryckeskoppling. Denna vecka hamnade jag på mitt livs första vernissage!
Inför årets stora ÖL-utställning på Spritmuseum så hölls det först en pressvisning vid lunchtid och senare på kvällen en vernissage - jag var givetvis inbjuden till båda. Och ni som följer mig vet ju att jag sällan tackar nej till sådana inbjudningar!


Utställningsloggan
Medverkande bryggerier
Utställningslokalen är rektangulär i formen och på 100 kvadratmeter. Ett antal montrar - nr 1 - 12 - leder oss genom den svenska ölhistorian. Allt från öl på recept (för medicinsk behandling), mellanölspaniken på 70-talet fram till senare års hipster-revolution.
Inlånad (från privatperson) burksamling (dubbletter).
I ändan av lokalen finns smakprovarbordet.
Folköl från Tempel Brygghus - Hekate - inför press-lunchen.
Efter visningen - guidad av bland andra min namne Alf Tumble (en av utställningens 2 experter) - så bjöds det på lunch. Jag han tyvärr inte tid att stanna på den, men jag hann få några lätta smakprov innan avgång, både av tilltugg och öl.

Två ishinkar med öl!
Hur brygger man öl!
Under kvällens vernissage fanns det ett större utbud av öl, både i utställningshallen och nere i baren och då var det avsevärt mycket fler besökare. Då passade jag och min gäst på att strosa runt lite grand och bese även den andra stora "fasta" utställningen "Spritlandet Sverige" (där ölens medverkan är obefintlig). Jag gick igenom den sommaren 2013, rätt intressant.

Snapps-maskin i Sprit-delen av muséet
Mingel och trängsel framför baren utanför själva utställningen.
Sveriges bästa ölmagasin - c/o Hops - är en av flera sponsorer och har varit behjälplig i framställningen av utställningskatalogen. Som är en blandning av tidigare reportage i tidningen och helt nyskrivna. Snyggt och påkostat!

Utställningen ÖL! kommer att pågå fram till den 17 januari 2016, det kostar 100 kronor i inträde (för hela museet) en investering som jag lär göra minst en gång under året.
Alf Tumble framför displayen av hur olika öl är i färg!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar