fredag 10 oktober 2014

SBWF2014 - mycket engelskt i år!

Som jag skrev inför och under årets festival så var det många nya spännande brittiska bryggerier med i år. Jag har ju mitt ölursprung i den engelska pubkulturen och därför blev det rätt mycket av dessa öl under de 6 dagar som festivalen varade.

Visst hade några av de "vanliga" utställarna fyllt på sina montrar med en del nytt brittiskt - Marble Brewery (Manchester, UK) fanns ju hos Wicked Wine. Marble hade jag hört en del positiva omdömen om och hade därför vissa förhoppningar, de blev inte uppfyllda helt. 2 flasköl testade jag, Manchester Bitter och Lagonda IPA - den första var rätt småtrist stilsäker bitter medan Lagonda var en god brittisk IPA. Sedan länge har ju Camden Town funnits med i WWs utbud, första veckan fick jag en inbjudan att sitta med vid deras provning, även om jag inte är något stort fan av Camden så lät det som en intressant provning. Camden Town brygger ju rätt mycket lageröl, det var 5 av dessa vi fick testa, varav jag tidigare testat endast 2.
Hos Brill hade Bath Ale och deras skyddsling Beerd Brewery tagit plats, de var helt oprövade kort som jag inte hade några planer på att att testa när jag funderade inför festivalen. Men via Brill-Lars så fick jag en inbjudan till att sitta med vid deras provning och det blev en mycket positiv överraskning - men mer om det i ett separat inlägg.
Lars bjöd även in mig till en provning med Williams Brothers, också det i mångt och mycket otestat, med positivt resultat.

A.S.T. Wine hade också de några spännande öl i sin monter, Keltek Lance var ingen höjdare men The Algorithm, en belgisk Wit från Anarchy Brew Co var desto roligare.

Men i övrigt så var det 3 stycken nya utställare som tilldrog sig mest uppmärksamhet från min sida.

Att jag skulle spendera så mycket tid i en Spendrups-monter hade jag väl aldrig trott, men när en av de stora drakarna lyckas locka över inte mindre en 6 stycken London-baserade bryggerier (5 för mig nya bekantskaper) till sin SBWF-monter "London Calling" då blir det givetvis svårt att undvika. Mycket bra utbud och trevlig monter.


Session IPA fr Fourpure i London Calling-montern
New Brews hade sin monter i Hall 1 snett över sett från Djaevlebrygs monter.
Också här fanns det både flaskor och fat, ett tidigare testat bryggeri plus ett antal otestade. Jag hamnade i samtal med deras restaurangsäljare och han radade upp den ena flaskan efter den andra, många nya bekantskaper - någon mindre bra men flera riktigt bra och en ruskigt god.

I Hall 2 så fanns det ju rätt få intressanta öl-utställare (Belgoklubben & Constant Companion), men här fanns framför allt en av mina nya absoluta favoritimportörer. Holy Grale hade en bra designad monter, lättöverskådlig och försedd med mycket sympatisk personal. Lägg därtill personliga besök av representanter från flera av deras bryggerier. Manor Ale från Hobson vann dessutom en mycket välförtjänt guldmedalj, även om min personliga favorit var The Leveller från Springhead Brewery (som vann en bronsmedalj).

Manor Ale från Hobson - guld i klassen Vardagsale i brittisk stil på fat.

Apropå Guldmedaljer så vann ju en av mina ungdomsfavoriter en sådan, lite överraskande att Spitfire räcker så långt. Jag testade Brilliant Ale från Shepherds Neames Classic Collection-serie, nog den tråkigaste jag testat i den serien.
Brilliant Ale från Shepherd Neame hos Galatea.


Provning av Camden Town
The Algorithm från Anarchy Brew Co, om den tycker Alf. Hos A.S.T. Wine
En av många britter som testades hos New Brew, Landlord från Timothy Taylor's
Alba Scots Pine Ale på provningen med Williams Brothers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar