onsdag 18 september 2013

SBWF 2013 - inför festivalen - del 4a - Mina utställare


Istället för som förra året sätta ihop en lista på det ölen som jag önskar/har för avsikt att testa, så tänkte jag i år går igenom utställare för utställare (av de som jag "prioriterar"). Än så länge så har inte alla utställare lagt ut så mycket material av de som de har för avsikt att servera under SBWF2013.
Länk till listan över årets utställare

Utan någon inbördes turordning väljer jag att presentera några av de stora utställarna.

GALATEA blev något av en av förra årets favoritutsällare hos mig, en importör/distributör som jag då hade haft väldigt lite kontakt med. Men redan under fjolåret insåg jag att de hade flera mycket intressanta bryggerier och dessutom ett mycket trevligt upplägg för sina montrar under SBWF2012.

Galatea har ju en naturlig koppling till Sigtuna Brygghus och St Eriks Bryggeri, och deras utbud ser magnifikt ut i år:  I dagsläget har de lagt upp en imponerande lista - jag har plockat några av de mest välsmakande russinen ur kakan.

Jag har markerat den "viktiga" ölen med fetstil.

FAT - Thornbridge & S:t Eriks Raspberry Imperial Stout - under provningen på BA-Folkis tidigare i år framgick det rätt klart vad St Eriks bryggmästare Jessice Heidrich tyckte om Thornbrides brygder och därför är det ingen stor överraskning att det resulterade i en collab-beer mellan de två. Detta låter så extremt spännande att jag nästan "kissar på mig"!

FAT -Sigtuna Bourbon Imperial Stout - jag hoppas och tror att detta kan vara den som låg på tunnor i brygghuset när jag var där på besök i somras.

FAT - S:t Eriks Barley Wine 2011 - en "vintage" barley wine, ska givetvis testas!


FAT - S:t Eriks IngefärsWit Sommar 2013 - testade jag med EXTREMT gott resultat under ÖLETS DAG ute på Sigtuna Brygghus i år - finns ingen anledning att inte testa den igen!

FAT - Sigtuna Black Lager- Ölets dag öl 2013 - också denna drack jag på ölets dag i år, mycket trevlig.

FAT - Sigtuna Red IPA - brygd för Bishops arms 20-års jubileum
FAT - S:t Eriks Julale - en försmak av vad som komma skall.
FAT - Sigtuna Winter IPA - julöl i IPA-form
FAT - Sigtuna Stout - vill jag gärna testa igen.
FAT - S:t Eriks Amber Ale - har inte testat fatet.....FAT - Sigtuna Dunkel Lager 
Men de har ju inte bara öl från Sigtuna/St Erik, här ett urval av min önskelista hos Galatea

FAT - Spitfire - när Shepherd Neames Master Brewer återigen ärar festivalen med sin närvaro så hoppas jag att de serverar något mer än "bara" denna gamla favorit och Bishops Finger.
FAT - La Trappe Quadrupel - vill jag nog testa.
FAT - Kwak - dags att testa denna för första gången (men det borde ju vara specialglaset.....
FAT - Evil Twin Yellow Cab Lager - har jag hört mycket bra saker om.
ofiltrerad ljus lager 
FAT - EPIC Hop Zombie 
FAT - EPIC Coffee & Fig Stout 
FAT - EPIC Armageddon IPA - har inte druckit den på fat.
FAT - Ballast Point Fathom India Pale Lager 
FAT - Ballast Point Black Marlin Porter 

FAT - Coronado Islander IPA 
FAT - Coronado Frog's Breath 
FAT - Summer Wine Calico Jack 
FAT - Summer Wine Baron Von Bellicose 
FAT - New Belgium Ranger IPA - ett bryggeri som är helt otestat av mig
FAT - New Belgium Paardebloem 
FAT - Thornbridge Jaipur IPA 
FAT - Thornbridge Chiron 
FAT - Harbour Brewing Chocolate & Vanilla Imp. Stout - ett bryggeri som är helt otestat av mig
FAT - Harbour Brewing DIPA 
FAT - Redchurch Bethnal Pale Ale 
FAT - Wild beer Shnoodlepip

Allt detta (och lite till som jag sållat bort) är ju vad som kommer serveras på FAT, därtill kommer en hel del bra grejer på flaska också!
Fredagen den 27/9 så har Galatea tillsammans med Shepherd Neame/Stewart Main en liten happening på Bishops Arms Gamla Stan, med start klockan 19.00. I'll be there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar