fredag 28 september 2012

SBWF2012 - Rapport från dag 1

Började min dag med lite lätt uppvärmningslunch på Akkurat med några gamla och en ny BSF-vänner.
Fredrik, Ludvig, Micke och Martin
Passande på att testa Oppigårds Coast to Coast där (istället för på festivalen), en trevlig liten sak som jag nog kommer att testa igen. Strax efter 2 var det dags att börja röra på oss mot Nacka Strand, en välfylld SL-buss tog oss hela vägen. Efter en kort tids köande (för oss som hade biljett eller inte hade), jag började med att söka mig till receptionen för att betala för Ölskola II och fixa min biljett till nästa torsdags Ölskola I. Men sen så var jag så äntligen inne, med min öllista, glas och program (!) så gav jag mig ut i det okända.

Trots alla mina välplanerade listor så blir jag alldeles stirrig och storögt som en 5-åring i en godisaffär springer jag runt som en yr höna. Efter 2 stycken öl så bestämmer jag mig för att ta en tidig paus, gå ut ur Hall 1 och sätta mig på en bänk i korridoren. Tar ett djupt andetag, dricker lite vatten och gör anteckningar i listan, försöker lägga upp en plan - igen!
I en lugnare takt börjar jag sen att strosa runt i lokalen, stöter ihop med några kända och flera okända ansikten men med kända nicks från BSF - det är några som känner igen mig, men jag är oftast helt utan personkännedom (alla känner dåren......). Jag väljer att INTE name-droppa, då jag säkerligen glömt bort några och några som jag inte ens uppfattade namnet på.
Det är lagom mycket folk - även om det genomgående är rätt trångt vid Brill & Co disk.
Vid BrewMastersCorner stötte jag på en trevlig herre från Tyskland.
Frank Peifer, brewmaster på Weihenstephaner.

Flera öl blir avprickade på min lista vartefter, men klockan närmare sig 17.00 - då ska jag gå på Ölskola II. Efter att ha irrat lite på övervåningen så hittar jag och en person till slutligen rätt lokal.
Det var en rätt kul skola, Janko gick igenom bryggningens baskunskaper och lite historia, sen var det dags att testa öl. Börjar med 3 stycken ALE - en klassisk engelsk, en belgisk och en amerikansk.
Vilken är vad?
Sen blev det 3 glas med klassisk tjeckisk Pilz, en industrilager och ?, den amerikanska lagern var hemsk (jag väljer att inte närmare avslöja vilka öl som medverkade i testen). Efter en dryg timme så tilldelades samtliga kursdeltagare ett signerat diplom.
Nu sökte jag mig till Bibendums monter i hopp om att få träffa en viss bryggmästare och jag blir inte besviken, beväpnade med en ultrafärsk Shepherd Neame IPA så lyckas jag få några ord med denna gentleman;
Stewart Main dricker egen Stout!
Real Ale-IPAn var riktigt trevlig, men snacket jag fick med Mr Main var ändå roligare!

Jag börjar bli allt lulligare, men hänger med fram till en stund efter 20.00, då börjar resan hemåt - återigen i sällskap med personer som känner igen mig.

Lista över eftermiddagens/kvällens öl - i ungefärlig turordning;
Bryggeri/ÖL - UTSTÄLLARE -- MITT OMDÖME
  • Brooklyn Monster Ale - Carlsberg Sweden --  en liten besvikelse.
  • de Struisse Rosse - Monks Cafe/Struisse -- ingen favorit
  • Dogfish Head My Antonia - BA/OT -- helt ok!
  • Djävlebryg Old Mephisto 2012 - Elixir Wine -- ok men jag vill testa 2008an
  • Hornbeer Black Magic Woman - Elixir Wine -- inte alls vad jag förväntade mig, liten besvikelse.
  • Sigtuna Midvinterblot 2011 - Galatea/Sigtuna -- ok, men har inte vidarutvecklats så mycket som jag hoppats.
  • de Molen Bommen & Granaten - Monks Cafe -- kvällens dyraste, men det var den värd!
  • Sierra Nevada Hoptimum 2012 - Wicked Wine -- en liten besvikelse
  • Cassis - Brekkeriet -- blev "lurad" att testa denna, doftar härligt men funkar inte för mig i smaken.
  • Brekkeriet Saison - Brekkeriet -- en av kvällens höjdare
  • Weihenstephaner Hoplosion - Galatea/Brewmasters Corner -- en humel-vete--kombo, sånt Tycker Alf om!
  • Nögne Citra Hysterix IPA - Brill & Co -- Vet inte om jag fick fel öl, för den smakade inte som jag förväntat mig.
  • Flying Dog Barrel Aged Gonzo - Wicked Wine -- en av kvällens höjdare!
  • Shepherd Neame Real Ale IPA - Bibendum -- bra ale, i trevligt sällskap!
  • Dogfish Head 90 minutes - BA/OT -- Good Shit
  • Omnipolla Nebuqadnezzar - Brill & Co -- härlig doft men lite off i smaken
  • Amager Greed - Elixir Wine - nog kvällens största besvikelse
  • Xbeeriment Hopenheimer - Elixir Wine -- ingen jättehit, men ok
  • Nynäshamn Dundermörker -- Nynäshamn -- kvällens STORA favorit, bland de sista jag drack!
Jag har lagt upp bilder på en del av ölen jag drack på Facebook-sidan, men jag missade att fota en hel del öl och tog inga egentliga bilder av själva lokalen, det ska åtgärdas nästa vecka.

Dessutom testade jag Ekologisk Whisky från Norrtelje Brenneri - kan jag varmt rekommendera. Jag ska återbesöka deras monter (i Hall 2) nästa vecka.

Sammanfattningsvis så är jag inte helt nöjd med denna dag, lite för många missar för det. Men överlag ändå mycket trevligt, många nya och gamla bekantskaper! Dom här två legenderna var väl lite extra kul att äntligen få träffa i verkligheten, dom är precis lika tokiga där som de är i forumet.



3 kommentarer:

  1. Det är som vanligt med förväntningar, bättre med låga än höga :-P

    SvaraRadera
  2. "Sammanfattningsvis så är jag inte helt nöjd med denna dag, lite för många missar för det."

    Det är precis därför jag inte planerar något i förväg: Då blir det bara positiva överraskningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka köra den versionen på torsdag, men risken är att jag blir lite hispig på fredag om det finns för många "måsten" kvar.......

      Radera