fredag 1 februari 2019

Alf frågar - Inför Växjö Ölfestival, Erik Börén


Årets trevligaste ölfestival, Växjö Ölfestival, går av stapeln för sjätte året i rad den 5-6 april.
Återigen är det Kök 11 som står för lokalen och schemat är redan späckat med flera spännande utställare, både nya och gamla återkommare.
Förutom dryckesutställare så kommer det som vanligt vara några montrar med annat.
Nytt för i år är att radioprofilen, komikern och ölfantasten Erik Börén kommer att närvara under lördagen.

Jag drog iväg några frågor till Erik och fick svar på samtliga.

Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Vem är Erik Börén?

Erik Börén (EB); Skåning som flyttade till Kronoberg för ett år sedan. Driver Standup Palladium i Växjö.
Erik Börén (foto lånat från festivalens FB-sida)

ATOÖ; Ölintresset?

EB; Ja, det finns (ölintresse).Första ölen = Norrlands Guld 3,5 (14 år gammal)Bästa ölen = Brukar alltid säga Orval

ATOÖ; Bästa ölstället i Malmö och Växjö?
EB; Finns många bra, men återkommer oftast till Malmö Taproom. Sen är det lätt att ta sig över till Köpenhamn. I Växjö har det inte blivit så många än, men Chapter House uppskattar jag.
 
ATOÖ; Har du besökt Växjö Ölfestival tidigare? Om inte - Vad var det som lockade dig dit nu?
EB; Nej, det blir första gången. Men har hört gott om den och lärde känns generalen för ett halvår sen.

ATOÖ; Är det något som du ser framemot särskilt under årets festival? Du ska ju uppträda (lördagen) hinner du med att avnjuta något av det som finns i dryckesväg?
EB; Tycker bara det ska bli trevligt att träffa likasinnade.


ATOÖ; Du ska ju uppträda (lördagen) hinner du med att avnjuta något av det som finns i dryckesväg?
EB; Uppträda vet jag inte om jag skulle kalla det. Jag kommer ha samtal med bryggare under lördagen, så det finns nog tid av svepa några små bägare.

Jag ser framemot att träffa Erik under Växjö Ölfestival den 6 april i år, jag hoppas att fler tar tillfället i akt och besöker denna underbara lilla pärla till festival, inte bara för Eriks skull.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar