torsdag 15 februari 2018

Alf testar - Ales & Brews

De poppar upp nya importörer/distributörer/webshopar för alkoholhaltiga drycker mest hela tiden nu. Jag testade en nykomling för en tid sedan, nu är det dags att följa upp genom att testa en konkurrent.
Närmare bestämt sidan Ales & Brews.

Fraktkostnad för beställningar upp till 900 kronor, med PostNord.
Hemkörning till dörr - 119 kronor
Uthämtningsställe - 89 kronor
Beställning över 899 kronor - fri frakt
Det går även att göra valet "fraktfritt" i samband med att man registrerar sin beställning i kassan.

Betalning sker via Klarna.

Min första beställning;

Webshopen är lite plottrig, det finns bra filtreringsmöjligheter (bryggeri, ölstil och land). Jag valde att söka på Porter och Stout (krävs två separata tryckningar). Och hittade utan problem ett tiotal öl som jag skulle kunna tänka mig att köpa, valde sex av dessa och la till en DIPA från Amager i samma köp, frossar lite grand!

Beställningsdatum; 2018-02-10, lördag eftermiddag
Orderbekräftelse via mail; 2018-02-10, lördag klockan 18.00 (inom max 36 timmar utlovas)
Leveransbekräftelse; 2018-02-13, tisdag, till uthämtningsställe

Välpacketerat, i Solna C.


Mina val, en flaska av varje.
Öl - Bryggeri - Volym - Pris - Bäst före datum (batch)
  • Rasputin - Brouwerij de Molen - 330ml - 66 kronor - 25-08-2042
  • Aegir Russian IS - Munkebo - 330ml - 69 kronor - 2020.12 (15.131)
  • Gluttony IIPA - Amager Bryghus - 500ml - 79 kronor - 06/2018 (1624)
  • Imperial Stout - Samuel Smith - 330ml - 60 kronor - Aug18 (L17132)
  • Oatmeal Stout - Samuel Smith - 330ml - 55 kronor - Nov19 (17227)
  • Taddy Porter - Samuel Smith - 330ml - 55 kronor - Aug18 (L17130)
  • Stout - Sierra Nevada - 355ml - 62 kronor - hittar inget datum!
Fraktkostnad; fritt (*)
Totalkostnad 446 kronor

* = Förklaring från Ales & Brews;
Det är inte möjligt just nu att välja gratis frakt om man beställer under 899 kronor. I lördags höll vi på att programmera just detta och under två timmar så blev det lite fel och alla kunde välja gratis frakt och det hann gå iväg några ordrar på så sätt.
Men det är lite barnsjukdomar som vi får ta

Ingen av de produkter jag beställde finns lätt tillgängliga regelbundet hos Systembolaget, därför kan jag inte göra den prisjämförelsen. Jag har sett minst en produkt i deras sortiment (inte bland de som jag beställde) som finns till billigare pris hos annan webshop.

Dags att plocka fram min T-shirt!

Det är bara två (Rasputin och Gluttony) som jag definitivt testat (och tickat på Untappd) tidigare, men jag är rätt säker på att jag har testat Stout och Aegir tidigare.....
Rimligtvis bör jag ha testat Oatmeal Stout också, men det är mer osäkert. Hade gärna köpt en flaska Chocolate Stout från Samuel Smith.




Jag reggade ju min beställning under lördagseftermiddagen, samma dag klockan 18.10 fick jag min orderbekräftelse. Tisdagen efter så fick jag sms-avisering från mitt uthämtningsställe att paketet fanns klart för avhämtning. Jag avvaktade till dagen efter när jag ändå skulle besöka Solna C i annat ärende.
Lådan är stabil och väl försluten, inga yttre tecken på transportskada.

De sju flaskorna står upp i kartongen i wellpappsomslutningar, ingen inslagen med bubbelplast. Kartongen är dessutom stabiliserad med "sealed air". Samtliga flaskor är oskadda vid öppnadet.
En föredömligt förpackad sändning enligt mig.


Förutom den välfyllda shoppen så erbjuder de även färdig tema-paket och prenumeration

Tema-paketen;
  • fem styck olika i nuläget
  • pris från 429 kronor upp till 699 kronor

I prenumerationen ingår;
  • leverans en (1) gång i månaden
  • åtta (8) stycken olika öl (aldrig samma öl två gånger)
  • ingen bindningstid (uppsägning senast den 20e)
  • betalning, dras automatiskt från ditt konto den sista vardagen i månaden
  • kostnad; 649 kronor (inkl. frakt)
  • du sparar minst 20%


Kort sammanfattning av mitt omdöme av första köpet från Ales & Brews.
  • Webshopen - känns lite plottrig (jag är nog ovan), men bra filtreringsmöjligheter.
  • Utbud - jag hittade snabbt ett stort antal flaskor som jag ville köpa, kunde ha blivit fler. Jag blev lite extra glad över tillgången av öl från Samuel Smith, en tidig favorit som jag numer sällan hittar,
  • Pris - billigt är det inte, men nog jämförbart med de webshops som jag tittat igenom. Jämfört med mitt senaste Webköp så är fraktkostnaden lite annorlunda. Samma för uthämtning, men tjugo kronor dyrare för hemkörning. I gengäld så ligger A&Bs gräns för fraktfritt 100 kronor lägre i samma jämförelse.
  • Leverans - mycket snabbt och väl förpackat!
  • Kontakt - snabb respons via mail och på Instagram.
  • Övergripande - jag är nöjd med köpet, kommer knappast bli någon stamkund (hos någon webshop), men visst kommer jag att försöka hålla viss koll på utbudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar