tisdag 6 september 2016

Alf återtestar - öl och ost

I slutet av maj så var jag på en öl- och ostprovning hos Fromageriet (Hötorgshallen), som gav mersmak.
Nu när jag fått hem några flaskor (via samköp) av en av ölen som testades då så tänkte jag att skulle testa den mot en av de ostar som den kördes med då.


  • Munster Géromé = en fransk kittost gjord på opastöriserad (au lait cru) komjölk, tillverkad hos Xavier David. Givetvis inhandlad hos Fromageriet.
  • Anosteke Brune = en fransk öl i belgisk brune-stil på 8.5%.  Från bryggeriet Brasserie Pays de Flammande - via importören Original Brands Sthlm (som var inblandad i ost/öl-provningen). Går att beställa i kollin om 24 flaskor á 33cl.




Med min lilla italienska ostkniv
Jag uppfattar osten som lite fisigare i doften (märks trots att jag sitter utomhus) och har dessutom en mer påtaglig känsla av ammoniak i smaken än vad jag minns från förra testet. Men den är ändå god, till och med mycket god. Framför allt i samarbete med den nattsvarta chokladiga Anosteke Brune. En mycket väl fungerande öl- och ost-kombination. I efterhand inser jag borde ha tagit ut osten ur kylen och låtit den ligga i rumstemperatur ett tag - för att bli lite gosigare. Jag har mer kvar av både ost och öl - så det blir fler återtester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar