tisdag 4 november 2014

Julölen 2014


Mina inlägg som är relaterade till säsongsbetonade öl är de som historiskt sett gärna genererar några extra sidvyer. Snart är det ju jul igen, och i måndags så dök en rejäl laddning julöl upp på systembolaget.
Det känns för min personliga del som att årets upplaga är mer välfylld än någonsin. Några gamla favoriter och några nya namn, plus några (minst ett) bryggerier som i alla fall jag inte sett i systembolagets julkatalog tidigare.

Under SBWF2014 testade jag en av förra årets stora favoriter - Bellerose Noél - den var lika bra i år som i fjol, det lär bli några stora flaskor av den.
Mikkellers Til Fra Via slog undan benen på mig för 2 år sedan, förra året var den också bra - hoppas att den ska vara minst lika bra i år. Från samma receptskrivare har också i år släppt lös en av tomtens hjälpredor - Santas little helper. Även i år så förärar Mikkeller oss med sin alkoholfria Drinking the Snow, jag hoppas den är minst lika god som förra året.
Sigtuna Midvinterblot - också testad på SBWF2014, finns inget skäl att missa den i år heller. Utifrån Brygghuset i Sigtuna kommer ju flera trevliga julöl, både Sigtuna- och St Eriks-etiketten figurerar med mer eller mindre nya titlar. Jag har hört bra saker om framför allt Winter DIPAn från St Eriks/Mattias Dahlgren. Och jag har stora förhoppningar på den ekologiska Orange Imperial Porter från St Eriks.
Mohawk har tre starka pjäser i julölssortimentet, 2 av dem - Whiteout och Blizzard har varit med några år, ny för i år är Snowmelter.
Oppigårds Winter Ale har varit ett mycket säkert kort de senaste åren, Midvinterbrygden från Nyäshamn likaså. Dugges kör ju vidare med sin Christmas Idjit, som jag hoppas är minst lika god som förra året.
Hibernation Ale från Great Divide var en av förra året stora besvikelser, hoppas att den är tillbaka i gammal god form i år.

Bland "nyheterna" så dyker det upp en ny svensk - Designbrew Juleko (jag gläds givetvis åt att den är ekologisk). Men även våra internationella vänner har upptäckt den svenska julölen. Lagunitas Holliday ska vara en julversion av deras standard "Sucks". Van Steenberge har i alla fall inte jag tidigare sett i systembolaget, deras Boucanier Christmas Ale vill jag gärna testa.
Thornbridge har vuxit sig allt starkare i sin ställning som ett av mina absoluta favoritbryggerier, i år får vi chansen att avnjuta 2 av deras juligare öl - Smoked Winter Porter och Winter Imperial Stout, framför allt stouten tror jag kan vara en riktig höjdare.

Ett första besök hos systembolaget genererade följande flaskor;



Mohawk-trilogin
Svenska favoriter

1 Belgare & 1 Fransk
2 Danskar
Juleko och Hibernation Ale
 
Edit - korrigerade nationalitet! Tack till min uppmärksamma vän Hasse!



2 kommentarer:

  1. Hej Alf !

    Belle rose de noel har jag för mig är en Fransos.

    Hasse

    SvaraRadera