måndag 26 augusti 2013

Ett två-delat besök i Södertälje

Jag har i helgen förenat nöje med nöje! Det hela startade tidigare i veckan när jag fick inbjudan till födelsedagsfest för min systerson Simon. Han skulle ha festen i Södertälje och önskade sig av morbror några goda öl (eller en flaska Rom). Ett snabbt överslag av vad som redan fanns i min ölsamling gav ett rätt gott resultat - tre flaskor som är rätt "exklusiva" (ej standardsortimentet på bolaget) och som dessutom borde passa honom rätt bra. De tre flaskorna som jag plockade fram var;

  • Hop-15 Ale - från Port Brewing
  • Sculpin IPA - från Ballast Point
  • Arketyp - från Nynäshamn Ångbryggeri/Dogfish Head

Den sistnämnda är också den mest självklara, med tanke på att Simon i våras var med på den Beer Makers Dinner på Oliver Twist - där Sam Caglione (och Dr Pat) var värd och bjöd på 4 öl ur Dogfish Heads "Ancient Ales-serie". Dagen efter spenderade Sam & Pat ute i Nynäshamn, där de i samarbete med Nynäshamn Ångbryggeri brygde just Arketyp, som ju också ingår i "Ancient Ales-serie"!

Men ganska snart dök en helt ny tanke upp - med tanke på att kalaset skulle hållas ute i Södertälje (Simon är uppvuxen i Huddinge, men har hittat kärleken i Södertälje) så slog mig en tanke att det skulle kunna vara rätt kul att ge honom ett helt närproducerat hembrygt öl!
Via facebook kontaktade jag Brewmaster Anton på Bronxeng Brewery (och bloggen Välbalanserad) och ställde en försynt fråga om bryggeriet skulle kunna tänka sig att skänka en flaska av deras brygder till den nyblivne 25-åringen. Jag fick direkt ett mycket positivt svar och vi började diskutera vilken sort som bäst skulle passa födelsedagsbarnet. Jag lyckades till och med snacka till mig ett litet studiebesök i själva bryggeriet, lika bra att passa på när jag ändå är i närområdet.
Badhotellet i Södertälje C
Namnet Bronxeng härstammar från en lokalbo i stadsdelen Brunnsäng, som tyckte det lät lite coolare med kopplingen till New York, knappt 20 år senare så tog Anton och Sven namnet till sitt bryggeri.
Bronxengs stolthet - omgiven av bryggarna!
I det lilla hemma-bryggeriet står ett antal hinkar och jäser med olika sorters öl, på kylen i köket hänger ett antal handskrivna lappar - inte med kärleksfulla meddelande till familjemedlemmar utan anteckningar angående utvecklingen i de olika bryggningarna.
Likt Harry Potter så bor en Champagne-jäst öl under trappan, den innehåller även den numer så populära jästen Brett. Inne i skrubben står det några fler jäs-hinkar, bland annat en Lambic och en Äppel-Brett, därtill finns en del nyligen buteljerad öl, plus en välfylld ölkyl.
Harry Potter-ölen

Lambic - ska det verkligen vara nödvändigt..
Den mest aktiva delen av bryggeriverksamheten som jag fick ta del av under mitt besök var påklistringen av etiketterna - på Simons flaskor. Istället för att som tidigare använda tapetklister så används numer vanlig hederlig mjölk.

Förutom de väl valda flaskor till Simon (bland annat en Sake-öl!) så fick även jag med mig några flaskor hem - 1 av vardera Plöjmörkret Black IPA, Pärlan Pale Ale, Head Hunter DIPA och And One for the Doctor Imperial Oatmeal Stout.
4 brygder som tog pendeln från Södertälje till Solna!
Stort tack till Anton och Sven, inte bara för brygderna utan även för titten "bakom kulisserna".

Förrutom ölen så fick också Simon ett löfte om en dag med morbror på SBWF2013 - det vill säga, jag pröjsar inträdet men sen får han själv betala för den ölen han vill dricka.
Jag har under kvällen fått lysande omdömen från Simon angående "Pärlan", jag var själv lite mer återhållsam i mitt omdöme, återkommer senare med en kort-recension, men bjuder på en bild från kvällens provsmakning.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar