torsdag 7 februari 2013

Mina favoriter i systembolagets standardsortiment


Kvällstidningen Expressen har enligt envisa rykten utsett det 10 bästa ölen som finns i systembolagets standardsortiment. 

Nu tänkte jag försöka sammanställa en lista över vilka de bästa verkligen är.

Systembolaget har ju delat in sitt standardiserade sortiment av öl i 5 olika kategorier, jag har tänkt mig att lista minst 1 favoritöl från varje kategori, men jag inkluderar också de ölen som finns med i det lokala beställningssortimentet (kan beställas styckvis till din butik). Det kommer bli fler än 10 st så mycket är klart.


Brooklyn Lager, - Amerikansk lager "F-ing close to water", men i detta fall så stämmer inte det alls in. En lättdrucken lager som ändå har en del karaktär.

Bitburger - Tysk lager, en lättdrucken törstsläckare som passar utmärkt att halsa en varm sommardag.

Sigtuna Dunkel Lager - en frisk smakrik dunkel lager från Sigtunas stjärnbryggare Emil Lindén.
Flying Dog Gonzo Imperial Porter - den solklart godaste portern i standardsortimentet.
Djaevlebryg Gudelös - danska ateistsälskapet kronjuvel. Har dock stått som "Tillfälligt slut" rätt länge nu på bolagets hemsida.
Dugges Idjit Imperial Stout - riktigt bra svensk stout!

ALE
Ska Brewing Modus Hoperandi - en av de godaste burkölen på bolaget alla kategorier!
Sigtuna Equilibrium Strong Scotish Ale - min favoritbryggare Emil L slog igenom 2012, bland annat med denna mörka pärla.
Mohawk Extra IPA - har för evigt en speciell plats i mitt ölhjärta.
Brekeriet Roken - sydsvensk rököl, den här håller mycket hög klass!
Napa Smith Organic IPA - ekologisk IPA från USA. Den är både god och rätt miljövänlig! Riktigt bra prislapp också!

Weihenstephaner Hefe Weissbier - världens äldsta (ännu verksamma) bryggeri gör veteölens utgångspunkt.
Sigtuna Triple Hop Weizen- fick slutligen upp mina ögon för att veteöl faktiskt var rätt gott! Återigen med Emil Lindén som bryggare.

Observera att det i dessa länkar också finns öl som inte ligger i standardsortimentet eller lokala beställningssortimentet.

3 kommentarer:

  1. Många godingar. Gonzo, Modus och Mohawk är så jäkla goda. Måste komma ihåg att beställa ett gäng Triple Hop, älskar ju weizenbier.

    SvaraRadera
  2. Småaktigt kanske men du skrev Oskar Blues på Modusen istället för Ska //David

    SvaraRadera
  3. Pinsamt! Korrigering utförd, tack för påpekandet!

    SvaraRadera