torsdag 11 juli 2019

Alf testar - What the Hell på Zumen

Jämtlands Bryggeri har aldrig haft någon stark ställning i mitt ölsinne. Visst har det testats en del grejer, till och med så pass att jag gillat mycket av det jag testat. Bryggeriet är ju ett det tidigaste i den korta svenska hantverks bryggerihistorien och har väl hamnat i skuggan av de som kom efter.

Med start idag, onsdag 10/7-2019, så kör Jämtland en tre dagars invasion av Zum Franziskaner. Med sig har det bland annat tre stycken öl. Sommarlager, Single Malt IPA Festivalöl 2019 Maris Otter och Jämtlands Dry Hop Helles. Den sistnämnda är det stora skälet till detta besök.

bild lånad från FB-evenemanget.

-------------------------------------------------------------------------------------

Kort historik (kopierad från Facebok-evenmanget;
Jämtlandsbryggeri och David Jones tog fram ölet Hell tillsammans med Stockholmskrogarna Oliver Twist
och Akkurat redan 1997.
Efter det blev öl-Sverige sig aldrig likt igen.
Nog hade det funnits några välhumlade lager tidigare men ingen med en sådan makalös balans och fräschör som Hell.
Hell var för många inkörsporten till den moderna ölrevolutionen och fortfarande idag hör man framgångsrika bryggare som säger att det var Hell och Jämtlands som fick dem att våga tro på sig själva och idén om att starta ett eget litet bryggeri.

Nu är David Jones tillbaks på Jämtland som huvudbryggare.
Han har några riktigt färska öl liggandes på lagertank just nu
En av dem, Jämtlands Dry Hop Helles, är hans version av hur Hell skulle smaka 2019 om han fortsatt att brygga den.
-------------------------------------------------------------------------------------

Jag var givetvis på plats på onsdagen, och testade givetvis ölen. Jag startade dock med Jämtlands Sommarlager (som finns på bolaget). En småtrevlig fräscht fruktig sommaröl, med hyfsat bett i beskan.
Sommarlager
Jag var ju där direkt efter jobbet, och var rätt hungrig, så jag beställde in en Bratwurst/saurkraut-talrik. Nu hade jag egentligen tänkt att dricka något halvrökigt tyskt till denna underbara måltid, men jag fick in min Dry Hop Helles i samma veva så den fick duga.
Och dög gjorde den, jag förväntade mig inte en så pass rejäl kropp och påtaglig humlekaraktär som dessutom gifter sig synnerligen väl med maten.

För att fira denna lyckade mat/dryck-kombination så tog jag in lite efterrätt. Husets chokladbitar, en stänkare med Diplomatico-rom och Gamla Stan Porter från Skebo.
Avslutade kvällen med en Brännskär och en tysk äppeldricka.



På fredag 12/7 så kommer David Jones själv ner och då serveras även Single Malt IPA, i Bakfickan.

Vad tycker jag då om denna Dry Hop Helles, Jämtland Hell anno 2019? Jag blev väldigt positivt överraskad. Jag vet att jag testat originalet "way back then", men jag har ingen direkt glada smakminnen av den då. Nu är det en modernt humlad lättdrucken lager, med både smak och karaktär. Dessutom den ultimata (!?) Bratwurst-ölen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar