onsdag 3 juli 2019

Alf testar - två stycken olika Gin-glas

Jag fick ett nyhetsbrev, det sista som det skulle visa sig, från Sejdelshopen. Det innehöll egentligen bara en nyhet, det faktum att Sejdelshopen upphör och att deras sortiment istället gått över till Barshopen. Jag har köpt en del glas från bägge dessa nätbutiker, framför allt sejdel, fördelen med Bar har ju varit att jag kunnat hämtat ut mina varor fraktfritt hos Man in the Moon.

I samband med denna nyhet så gick jag in på webshopen och sökte igenom efter något som jag behövde. Ganska snart så fann jag tre olika Gin-glas som jag blev sugen på, ett av dessa var dock slut i lager (satt på bevakning). Jag slängde iväg en beställning på de övriga två, fri frakt och uthämtning direkt från lagret.
Numer sker inte gratisuthämtningen hos MitM (där kostar det en smärre summa pengar) istället hänvisas jag till företagets lokaler i ett industriområde i Solna. Då den adressen är några stenkast från min bostad så är det ändå ett smidigt alternativ, dock saknar jag besöket hos MitM.... (kan ju åka dit utan att hämta beställning!)
Uthämtningen gick utan större problem, ingången var dock lite dåligt skyltat därför tog det några sekunder för mig att hitta dit.


Vilka glas är det då jag beställt? Det rör sig om, som framgår av både rubrik och texten ovan, Gin-glas, två stycken formmässigt rätt lika varandra.


Innan jag började intressera mig för Gin-konsumtion så var min förutfattade mening att gin alltid serverades i så kallat high ball-glas, utan fot med raka höga kanter och platt botten. Jag tror att det var vid mitt första besök på DomCraft i Uppsala som jag insåg hur fel jag hade. 
DomCraft februari 2018
Numer använder jag själv alltid ett kupat glas (Orrefors Stout-glas), beställer jag på krogen så försöker jag också få den att servera i ett liknande.
 
I samband med besöket på Barshopen.com så var det första glaset som jag fastnade för ett glas från varumärket Feever Tree (en tonic som jag gärna använder), men det glaset fanns nu inte i lager.
Istället så fastnade jag för designen på 1924 Gin och Tonicglas 62cl från Libbey. Snyggt svarvad fot, rejäl kupa och en vinklad glaskant. Just det sistnämnda är en detalj som jag lärt mig att uppskatta i flera olika dryckesglas, det faller mig utmärkt på läppen så att säga.



Is, Gin och Tonic - inget tilltugg!



Det andra glaset som fick följa med hem till mig var av liknande modell, något mindre volym och utan den vinklade kanten. Speakeasy Gin & Tonicglas 58cl, också det från Libbey. Detta glas finns även i en (dyrare) Gold-version, där delar av foten målats med guldfärg.

Hur funkar då dessa två? Jag kör med Hernö Gin blandad med Feever Tree Indian Tonic i bägge glasen, först utan något tilltugg i glasen.
Jag känner inte av någon markant skillnad i doft- och smakupplevelsen, men lutning vilar bekvämt på min underläpp. Bägge glasen är estetiskt tilltalande, inte bara i de välsvarvade fotregionerna.

Hur blandar jag min G&T? Jag ser till att glaset är ordentligt rengjort och sköljt, fyller det till hälften med is, slår på den rumstempererade ginen (oftast 50ml), slår på Tonic (1 del gin och 4 delar tonic.)

Om jag ändå ska utse en vinnare av dessa två ginglas, då blir de det första glaset, det är nog kanvinkeln som fäller avgörandet.

Jag har även testat en för mig ny gin, Biostilla Organic Gin, det är första gången jag köpt denna lilla (350ml, finns även ett "helrör" 700ml) pet-flaska. Det var inte utan viss skepticism, italiensk och i pet-flaska?


Faktum är Biostilla är en klart godkänd doft smak när den är oblandad. När jag mixar den, med Schweppes Indian tonic, så är det även där klart godkänt (i bägge glasen). Även med citron skiva i och en selleristjälk.

Livets goda tyckte så här om Biostilla 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar