måndag 23 juli 2018

Alf testar Samuel Smith - Taddy Porter

Den ultimata sommarölen, en het lördagseftermiddag i ett snustorrt Solna, vad är det? En klassisk brittisk porter kanske.

BRYGGERI: Samuel Smith The Old Brewery
URSPRUNG: Tadcaster, Yorkshire, England
ÖLNAMN: Taddy Porter

ABV: 5%
STIL: Porter
rörsocker och kolsyra.....

FÖRPACKNING: Glasflaska av färgat brunt glas
VOLYM: 355ml
BÄST FÖRE DATUM: aug18
Batch; L17130 (kan betyda att den är flaskad dag nr 130 år 2017)
INKÖPSSTÄLLE: Ales & Brews
BESTÄLLNINGSDATUM: 2018-07-12
LEVERANSDATUM; 2018-07-17 (utkört till min valda adress)
PRIS: 55 kronor (62.33 kr inklusive frakt *)
TESTDATUM: 2018-07-21
ÖLGLAS: Sahm
En klassisk porter, lätt transparent rostsvart färg med ett beigefärgat småbubbligt skum som försvinner snabbt. Jag serverade den lite väl kall (utomhus i den kvava eftermiddagshettan), det märks initialt mest i doften eller snarare avsaknaden av densamma. En viss sötma och en lätt lakritssälta ger den en lagom låg balanserad porterprofil.
Den låga alkoholhalten gör den lättdrucken, men släcker inte gräsklippartörsten. En bra porter som jag gärna skulle ha hemma mer regelbundet.
Det faktum att bäst före datumet antyder att den inte är purfärsk ska rimligtvis inte inverka allt för mycket på min upplevelse. Även om inte porter är direkt överkänslig för lagring så är detta ändå en öl på rätt låg alkoholnivå.

*= frakten för hela den lådan med 15 förpackningar som jag beställde från A&B var 110 kronor, motsvarar 7.33 kronor/förpackning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar