måndag 30 juli 2018

Alf besöker - Delibruket Flatbread i Sundbyberg

... och träffar Michaela Taylor Saax, den svenska BrewDog Ambassadören.

Jag har skrivit det förr och kommer troligtvis att skriva det igen, min grannkommun Sundbyberg har en mycket bättre ölkultur än Solna!

En av flera väl omtalade krogar i just Sumpan på senare tid är Delibruket Flatbread, schyssta pizzor med bra ölutbud. Ändå så har det inte blivit av att jag besökt etablissemanget. Det vill säga inte förrän nu i fredags (den 27/7-2018). Då lockade de med fint besök från BrewDog, både i personlig och flytande form.

Därför fick det bli ett lite fredags After Work centralt på sumpans högsta punkt, Tornparken med strålande utsikt och gassande sol.

Just det faktum att lokalen har sin placering högt upp gör ju att promenaden från busshållplatsen blir lite tyngre. På vägen passerar jag bland annat Nybergs Torg och får härliga minnesbilder från den gamla goda tiden när där låg en respektabel ölkrog, nu är det Gränges som serveras.
Vattentornet på Bergsgatan 1, Sundbyberg
Väl på plats, adressen är Bergsgatan 1, så slås jag av hur läcker Delibrukets lokal är från utsidan. Ser ut som en gammal kvarn, fast utan vingar och helt klädd i rött tegel. Byggnaden är dock det gamla vattentornet, designat av arkitekten Ivar Tengbom (som bland annat även ritade Stockholms Konserthus).

När jag kommer fram blir jag glad när jag ser att uteserveringen är nästintill helt övertäckt, och än så länge bara halvbesatt med gäster. Jag ute i hyfsat god tid och tar mig en snabb titt på insidan innan jag hittar mig en sittplats i skuggan på utsidan.
Beställer en Blitz Strawberry i baren, får dock invänta fatbyte och spenderar tiden med att närmare undersöka menyn, för självklart ska jag testa deras pizza.
Lagom mycket jordgubbe!

Ölen kommer in, men det dröjer ett tag innan jag lyckas beställa min pizza-konstellation. Jag är inte helt säker på varför men jag hade svårt att få uppmärksamhet från serveringspersonalen.
Jag lyckades dock beställa in en öl till, Clockwork Tangerine och då så kom Michaela fram och presenterade sig. Det var hon som serverat mig bägge dessa BrewDog-kreationer.
En Tangerine

Vi hade inte träffats tidigare (vad jag minns i alla fall), bara haft skriftlig kontakt via detta evenemangs Facebook-sida. I det läget väljer allt som oftast inte att närmare presentera mig som bloggare, jag föredrar att smyga under radarn lite incognito.

Till slut lyckades jag påkalla en servitris och fick beställa in mitt livs första (tror jag i alla fall) Flatbread-pizza.  Jag valde att kombinera ihop två olika smaker. Dels Quattro Formaggi, som innehåller Blåmögel-Chevre, Gruyere supreme, Itchi Bai och Parmesan. Det var dock inte ostarna primärt som slog undan benen på mig utan napperingen med fikonreduktion, gudomligt gott! Kombinerade denna halv med pizza nr 11, Korvhantverk. Där var det framför allt fänkålssalsiccian som lockade, och den höll vad den lovade.
Två olika smakhalvor, korven närmast kameran.

En slice vardera!

Bägge två pizzorna var ruskigt goda, och det var knappt att jag orkade tömma tallriken!
Utsiket och DJn

Jag valde att avsluta mitt premiärbesök med en gammal klassiker i baren, det var väldigt länge sen jag drack Punk IPA. Den är fortfarande bra, jag har väl hittat andra öl i samma stuk som jag tycker bättre om, men det är aldrig fel med lite punk.

Under fredagskvällen så fanns även en DJ på plats och lirade musik, något som jag oftast inte brukar känna någon större glädje över. Dels på grund av att musikurvalet inte alltid passar min smak, men också för att det skapar ändå mer oljud i en redan bullrig social miljö. Just i detta fall så störde oljudet inte så farligt, dessutom var det flertalet låtar som var riktigt bra!

Delibruket är ett ställe dit jag kan tänka mig att återkomma flera gånger, även om jag just denna gång bara drack BrewDog-öl så finns ett hyfsat urval av svensk hantverksöl som standard. Och pizzorna är långt ifrån några standardversioner, väldigt spännande skapelser överlag och mättande!
Deras slogan lyder "Happy has five letters, so does pizza!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar