onsdag 18 juli 2018

Alf får öl levererat - två leveranser via PostNord........

Jag har under året haft problem med hemleverans av paket där PostNord används som. Posten skyller på avsändaren och avsändaren skyller på posten.

Min senaste beställning, från Ales & Brews funkade dock postens app alldeles utmärk. Nu kunde jag själv välja vilket klockslag (både dag- och kvällstid) och vilken veckodag leveransen skulle ske. Vid tidigare tillfällen så har jag fått en veckodag och en vid tidsangivelse (typ hela dagen) när de skulle komma.
Jag vet nu inte om det är något som avsändaren beställt i samband med att de skickat förpackningen eller om PostNord nu förbättrat sin app och leveransalternativ. Alternativet att hämta samma dag på postens stora central i Årsta fanns också, eller nästa dag på utlämningsställe i närheten av min adress.

Lite senare samma dag får jag en avisering om ett annat ölpaket, från en annan avsändare (Hopt.se). Återigen via PostNord-appen. Här gäller dock den klassiska devisen att leverans sker till angiven adress under morgondagen, senast klockan 16.00. Detta tyder ju onekligen på att de två olika avsändarna har gjort olika val när det skickat sina respektive paket.

Jag får app-avisering om att paketen lämnat den centrala distributionscentralen och att de var på väg till min adress. Kanske ligger de på samma bil, det borde de ju göra kan jag tycka.
När budet dök upp så hade han bara med sig ett paket, men jag nämnde att jag väntade ytterliga ett paket som var aviserat som "på väg". Han gick och kollade i bilen och hittade också mitt andra paket!

Jag har tidigare haft en del problem med "transportskadat gods" (innehållet har än så länge varit oskadat, bara kraftfulla skador på emballage) när jag fått leveranser av denna typ, men bägge dessa försändelser var ytligt och innehållsmässigt oskadat, vilket ju ändå är det primära för min del.

Ales & Brews tar lite mer betalt för hemkörning, men där finns alternativet att hämta paketet på uthämtningsstället.
Hopt.se är något billigare vad gäller fraktkostnad (stiger ju större vikt paketet får), och funktionen med PostNord har inte varit utan friktion för min del.

Jag har valt att använda min arbetsadress som levereranspunkt på dessa två beställningar, det har underlättat avsevärt.

Bildbevis (på några nyare bekantskaper) att innehållet var oskadat.
Bier de Miel Biologique från Dupont, Delirium Tremens från Huygues, en Wild tripel från de Halve maan och Trubadour Westkust från musketörerna.

Partizan står det.

En skotsk NEPA


Amerikansk Kriek




Det har blivit rätt många web-köp på sistone för min del, det funkar smidigt och utbudet blir bättre och bättre.
Utöver de två webshopar som omnämnts tidigare i detta inlägg så har jag ju även handlat hos Glasbanken, de har nu fått in två öl från Logsdon som jag nog kommer köpa hem ganska snart.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar