måndag 23 juli 2018

Alf testar Samuel Smith - Organic Chocolate Stout

En av de godaste choklad-stouten jag någonsin har druckit!

Jag har ju skrivit en del om Samuel Smiths återkomst i Sverige, bland annat så mötte jag mannen själv på OT tidigare i somras.

BRYGGERI: Samuel Smith The Old Brewery
URSPRUNG: Tadcaster, Yorkshire, England



ÖLNAMN: Organic Chocolate Stout
ABV: 5%
STIL: Stout, ekologisk
FÖRPACKNING: Glasflaska av färgat brunt glas
VOLYM: 355ml
BÄST FÖRE DATUM: jun19
BATCH; L18073 (dag 73, 2018)

Bäst före på halsen
INKÖPSSTÄLLE: Ales & Brews
BESTÄLLNINGSDATUM: 2018-07-12
LEVERANSDATUM; 2018-07-17 (utkört till min valda adress)
PRIS:  49 kronor (56.33 kr inklusive frakt *)
TESTDATUM: 2018-07-21
ÖLGLAS: Sahm
Den är klar och kolsvart, med ett gräddbubbligt skum som står sig lite för kort tid. Innehåller både lätt rostad chokladmalt och extrakt från kakaobönan, därav så får chokladen en framträdande roll i både doft och smak. När jag tidigare i år körde den parallellt mot Youngs Double Chocolate Stout så framstod en distinkt skillnad. Samuels stout har en avsevärt mjukintensivare chokladton, till en betydande fördel enligt mig. Här finns givetvis också bittra inslag från bönan, men rörsockret hjälper till att mjuka upp det.
Rätt tempererad så är den gudomlig, lite för kall så smakar den ändå ruskigt gott.
Detta test genomfördes utomhus i eftermiddagshettan, direkt efter att jag testat Taddy Porter från samma bryggeri.
Det enda som egentligen stör mig i denna flaska är volymen, jag hade gärna köpt den stora halvlitersflaskan och kört den i ett klassiskt pintglas. En bra öl förtjänar ett korrekt glas, detta glas funkar givetvis utmärkt men är inte ultimat enligt mig.
Organic chocolate Stout är som sagt var en favorit, visst spelar det ekologiska in för min den men det är en bra öl vilket som.



*= frakten för hela den lådan med 15 förpackningar jag beställde från A&B var 110 kronor, motsvarar 7.33 kronor/förpackning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar