torsdag 8 februari 2018

Alf firar - sex år som ölbloggare!

Siffran 6 på teckenspråk

Siffran 6 har alltid följt mig genom livets irrfärder, av tio siffror i mitt personnummer så är fem stycken just en sexa. Kommentaren "Oj, vad många sexor!" hör jag rätt ofta, jag brukar svar "Jo, jag är ju rätt halvsexig!". Jag har ingen tvättbrädemage, jag har ett sexpack!


Det finns numerologiska system som översätter nummer till bokstäverna och annan innebörd än siffrans ursprungliga. [KÄLLA; Wikepedia om numerologi)
Siffran 6 motsvarar bokstäverna "F, O och X", en liten räv har nog allt bakom örat.
Nyckelord för siffran 6 är "Reaktion och Ansvar". Vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta, jag är ju rätt måttligt ansvarsfull.
Inom matematiken [källa; wikepedia] är siffran 6 ett semiprimtal, det första perfekta talet, ett superymningt (alternativt kolossalt ymnigt) tal. Sexan är även känd som ett Armstrong- och Schrödertal.

Därför var det väl rätt logiskt att jag den sjunde februari 2012 fick tipset (av en kollega) om att jag borde starta en ölblogg. Och nu sex år senare så sitter jag fortfarande här och yrar, i skriftlig form, om öl och andra relaterade ämnen.

Mina tidigare kalas har firats med glada pubrundor och inte hade jag för avsikt att bryta den traditionen i år, Förra året så senarelades firandet med en dryg vecka, och pubrundorna flyttades istället tillfälligt till Malmö. Årets jubileumsdag inföll på en lill-lördag, med efterföljande arbetsdag, något som inkräktade en del på mina partyplaner.

Dessutom föll det sig så väl att jag dagen innan (den SJÄTTE!) fick ett sms från systembolaget angående de beställningar jag la i torsdags och fredags, allt fanns klart för avhämtning! Skulle jag kanske istället stanna hemma och fira med Barrel Aged Ten Fidy och en damsugare?
Dammsugare!

Ett tag funderade jag också på att lura med mig en gammal klasskamrat, som indirekt låg bakom att jag började blogga. Men Tomas skulle fira frugans födelsedag just denna dag, toffelhjälte som han är (tur för mig att jag är singel).

Pubrundan blev av likafullt, tog sikte på den härliga ölduon OT/Akkurat (två tredjedelar av den heliga öltriangeln där Hatten också ingår). På Oliver Twist fanns nämligen fatöl från Redchurchs Urban Farmhouse-serie, dock ingen av dem som jag med stor glädje testade under Ölmässan på Kägelbanan förra helgen. Nu visade det sig att Tartelette var minst lika god som plommonölen.

Vid bardisken lockade de tre Real Ale-kranarna med öl från Skebo och Saltaire.
Triple Chocoholic från den sistnämnda är en ny favorit.

Funderade på att testa även Brännskär på cask, men jag valde i de läget att vandra vidare ner till Hornsgatan.
Nils Oscars hade premiär för sin nya ofiltrerade Granat, en Amber lager som var riktigt trevlig. Beställde in en portion Cajun Chicken Fingers för att tysta min knorrande mage. Till den valde jag att dricka en tidigare oprövad öl från Alvinne, Cuvée Sofie.

På Untappd är den listad som 10%-ig, men på Akkurat var den bara 8%!? Ölen var hur som helst klart godkänd, även om kombinationen med maten inte var perfekt.

Efter det så var det dags att börja röra på mig norrut, närmare hemmet. En planerad avstickare in på Mackinlays för att testa Omnipollos Dimma, följdes upp av Storm King från Victory.
En inte helt lyckad avslutning skulle det visa sig. Dimman var lite för lätt, jag älskar inte humlebränna men den här var lite för tunn. Storm King var om möjligt ändå tunnare, en småtråkig karaktärslös imperial stout.
Sista ölen!
Jag hade vissa planer på att ta genvägen via Sundbyberg och besöka onsdagspuben på Köksbryggeriet, men då jag inte hade föranmält mig och kände mig lagom berusad som det var, så valde jag att ta bussen hem.

Det blir en fristående fortsättning på fredag/lördag, med avsmakning av de nyheter (Krakatau från NCB och Chai Yeti från Great Divide) som inhandlades i tisdags.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar