onsdag 19 april 2017

Inför Bigfoot 2017 - historia och egna minnen

Sommaren 2007 så vandrade jag runt bland ölhyllorna i systembolagsbutiken i det klassiska stationshuset på Norra Stationsgatan i Stockholm. Letade efter något nytt och fick ett slumpmässigt (tror inte att jag efterfrågade) tips från en anställd som kom att förändra min ölframtid på ett nästintill sakralt sätt.

Jag köpte nog bara en flaska då, en varning om att ölen var rejält besk (IBU = 96, vilket var rätt extremt då) skrämde lite.


1983 var året som Bigfoot första gången bryggdes hos Sierra Nevada Brewing och har sedan dess bryggts årligen i begränsad mängd och säsong. 
Det dröjde alltså tjugofyra år innan jag första gången kom att testa den, men sedan dess har jag varit fast.
 
Bigfoot blev den första ölen som jag la en privatimportbeställning på, 24 flaskor var minimum då och det var inte något problem (dyrt, men det var det värt). Det var också min första direktkontakt med en importör/distributör. Pratade med Ola på Wicked Wine över telefon, sedan det har vi pratat rätt mycket, inte bara om Bigfoot dock.

Gammal låda, i min ölgarderob
De första åren beställde jag minst en låda per årgång, men de gick åt. Tyvärr dröjde det fram till 2010 innan jag fullt ut insåg lagringspotentialen, då hade jag några flaskor kvar av 2009an.
Från april 2012 sommaren 2010

Sedan dess har minst sex flaskor/år sparats för att kunna köra en parallell-test av de olika årgångarna. Förra året så delade jag sex stycken årgångsflaskor med två av mina bästa grannar Sanne och Jonas.

Nu för tiden hamstrar jag inte fullt lika desperat, men några flaskor utöver de sex som behövs till den årliga parallelltestet brukar det bli. En av anledningarna till neddragningarna i mina inköp av Bigfoot är att jag vidgat mina vyer, istället för en favoritöl så har jag nu rätt många som pockar på min uppmärksamhet.


Personlig favoritminnen av Bigfoot Barley Wine Style;
  • Sommaren 2011, nybliven medlem på BeerSweden Forum så blev jag varse om ett litet event på Ölbaren i NK Saluhall. Det blev mitt första besök där, första gången jag mötte Mathias Grane (som då jobbade för Wicked Wine), Magnus och Magnus från MankerBeer och även Ludwig (som sen kom att bli en av "Surisarna" hos Manker) har jag för mig var där. Fyra årgångar av Bigfoot serverades.
  • Sommaren 2014, fat-vertikal på Sorbon!
  • April 2014, jag testar en flaska av vardera Bigfoot 2002 och 2007 på Akkurat. De var överraskande väl bevarade.
  • Sommaren 2016, dagen innan min födelsedag firas med en flaskvertikal, sex årgångar på föreningens uteplats.
Jag hoppas att jag har många härliga upplevelser kvar att uppleva i Bigfoots sällskap.


Den tjugoförsta april tjugohundra sjutton så släpps nästan sjuttontusen flaskor av Bigfoot 2017 lös på bolaget, drygt 40 kronor per flaska som innehåller 350ml av en av världens bästa Barley Wine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar