måndag 24 april 2017

Alf testar - liten parallelltest av Bigfoot

Jag skrev ju förra veckan om den kommande releasen av Bigfoot 2017,  och i fredags var det dags.
En flaska, på vägen hem från bolaget
Jag handlade med mig några flaskor (la dessutom en weborder) och den första flaskan åkte direkt in i kylen när jag kom hem, där stod redan en tjugohudratolva och svalkade sig.

Några timmar senare var det dags att knäppa dessa två kapsyler och köra en liten, två generationer, parallelltest. Det soliga vädret lockade ut mig på uteplatsen, men de kalla vindarna, kyliga temperaturen och framstormande gråa moln fick mig att flytta slutet av testen inomhus.


Jag väljer att använda två snarlika glas  för denna provning, för att glaset inte ska inverka på testresultatet.

Utseendemässigt så är det som väntat stor skillnad på sjutton och tolv, även om grundfärgen är densamma. Så är nykomlingen klart mörkt hallonröd, medans tolvan fått en lätt grumlig grådaskig hallonröd färg. Ingendera ger någon skumkrona att tala om.
Doftmässigt så är sjutton initialt tämligen slätstruken, medans gamlingen har den karakteristiska doften av spritade fikon.
Smakmässigt så följer respektive flaska samma mönster som i doften, 2017 är påtagligt anonym och 2012 visar upp god vigör.


När jag sen väljer att fortsätta testet inomhus så väljer jag dessutom att byta glas (efter att sköljt noggrant, så hamnar färskingen i Teku-glaset och old timern i det liknande glaset (utan namn), dessutom skär jag upp några korvskivor som snacks.
Korv och Öl.
Nu när vätskan fått upp lite temperatur så växer framför allt 2017, tolvan förlorar ingenting utan ligger kvar på samma höga nivå.


Sammanfattningsvis så vill jag ändå uttrycka viss oro för 2017, den är visserligen färsk, men fullt så här tunn brukar inte jag uppfatta den nya flaskan.
Fem års lagring brukar vara rätt lagom (enligt Balder så peakar Bigfoot där), denna flaska från 2012 har förändrats avsevärt under lagringstiden, vet inte om det är höjdpunkten riktigt än. Det är en mycket bra öl hur som helst.
Black Label?
En fråga som snurra i mitt huvud är - varför har de gjort om etiketten? Min första tanke var att det kanske var någon specialare, Black Label-version, men jag får inga som helst sådana indikationer efter mitt första smakprov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar