torsdag 13 april 2017

Alf besöker - Växjö ölfestival 2017, lördag eftermiddag

Tidig lördagmorgon i Teleborg, 8 april 2017

Efter en lång frukost i trevligt sällskap så fick jag skjuts till Kök 11, i god tid inför öppnandet av årets festival.
Står du å sover, Andreas?

När jag anlände vid elvatiden så stod redan två bekantingar och hängde på låset utanför Kök 11, Jonas från Kalmar som känner igen mig och jag tycker mig känna igen honom. Dessutom står där givetvis också Andreas från bloggen Ölresan, som jag lovat bort ett varuprov till. Efter en stund dyker även festivalgeneralen själv upp, lite klädsamt småstressad så får han en kram av mig, plus ett varuprov.


Solen skiner och skänker viss värme till den växande skara ölentusiaster som nu börjar bilda kö bakom oss. När sen väl dörrarna öppnas, klockan 11.30, dyker de vanliga två ordningsvakterna upp i dörren, jag vet inte om jag ska bli glad över att de känner igen mig.....


Beväpnad med ett festivalglas och programbladet så tar jag först svängen upp till garderoben. När jag väl kommer ner igen så har lokalerna redan fyllts på med törstiga festivalbesökare. Bland det första jag "råkar ut för" är en skäggig herre som glad i hågen behandlar mitt bockskägg med det senast inom skäggvårdsprodukter, den har en behaglig doft som dock är lite väl efterhängsen och följer mig under resten av dagpasset. Vid den  montern fanns även möjlighet att få skägget ansat med sax av en professionell skäggbarberare, han hade sin utrustning i ett höfthölster, han klippte från höften så att säga.

Det var några nya utställare, men också flera gamla bekanta. Jag valde att starta min festivalupplevelse med ett besök hos XOBEER och testade en öl från Kaapse i Rotterdam.

Karel, första festivlölen 2017
Jag testade ingen av deras Glutenberg-öl, men väl en till öl från Kaapse, denna trevliga ingefärs-Saison hette Harrie.
Dugges monter förgyllde min festivaldag med två av dagens absoluta höjdare. MangoMangoMango i samarbete med Stillwater blev min nya Dugge-favorit!

I kranen bredvid Mango-ölen så huserade den bourbonfatlagrade versionen av Dugges samarbetsöl med Omnipollo, Anagram Blueberry Cheesecake, mer om den längre ner i detta inlägg.

Apropå blueberrys så testade jag under eftermiddagen Sorbus Blåbär från Trädskogen, inte samma stil men godkänt betyg fick den i alla fall.
Sorbus Blåbär


Jag testade även Carpinus 2015, Trädskogens Barley Wine med honung, den är rätt ok.


Barlind Beer hade jag tidigare inte testat något från, när det väl uppdagades att
de är ett skärgårdsbryggeri, verksamma på Björkö på Västkusten, så kunde jag inte motstå frestelsen att testa deras Archipelago Pale Ale Citra.


Den gav dock inte enbart positiva signaler, lite tunn i kolsyran.
Ett annat bryggeri från Västkusten imponerade dock stort på mig, vad jag kan minnas så hade jag inte testat något från Göteborgs Nya Bryggeri innan festivalen. Nu hann jag med Lakrits Lager, Porter Fenix och den ofiltrerade starkpilsnern. Alla klart godkända med extra plus för den sistnämnda, som dessutom är ekologisk.
I montern hos Brill & Co hade den vanliga personalstyrkan (Pierre & Anton) förstärkts med Joel Galy från Brasserie de la Senne, som kört Sverigeturné hela veckan.
Joel, i glaset Taras Boulba, en ok Pale Ale.
Mycket sympatisk svenskspråkig belgisk bryggmästare.
Detta blev mitt enda smakprov från Joel, till och med från hela Brill-montern. Något som jag i efterhand grämer mig en hel del över.


Kvarnagårdens Bryggeri är en monter jag gärna besöker, nu tyckte jag att det passade utmärkt att testa deras folköl Utvandrarna. En mycket bra doft efterföljs av motsvarande kvalitet i munnen, en stilren session APA.


Qvänums öl, det fåtal jag tidigare testat, har jag haft lite blandade känslor till. Men det hade med sig tre stycken ekologiska öl, jag testade två av dem plus deras konventionella stout.

Sixten är en mycket välgjord mild Brown ale, namnet förde mina tankar till en nyopererad liten vovve uppe i Hässelby.
Helgas!

Helgas Hembrygd, också den från Qvänum Mat & Malt, är även den välsmakande, även om den är lite platt för en Farmhouse ale. Stouten är på gränsen till kejserlig, i alkoholstyrkan, men rätt stillsam i övrigt.

Lunch!
God lunch i korvformat, den traditionella Ramslökskorven från Stensåkra är alltid pålitlig bukfyllare.

Två infödingar och en Höör-bo
På bilden ovan ser vi tre bekantskaper från tidigare år, centralt långskånken Dan (aka Ölöppnaren) och till höger skymtar Andreas (aka Fetumule/Ölresan).


Denna lokalproducerade (Emmaboda) Hallon Saison var inte dagens bästa.....
Den första april, en vecka innan festivalen, dök det upp en stor nyhet på Facebook (via Beernews.se), Trädskogens bryggeri hade bryggt en specialöl tillsammans med grabbarna i bandet Weeping Willows, stor (med fåtal flaskor) premiär i samband med gruppen jubileumskonsert i Globen. Dessutom avslöjade Robert att den skulle släppas på bolaget i juni.

Färsk musikeröl

Weeping Willows är ju i sig ett kul ölprojekt, men jag tycker nog inte att den passar mina smaklökar mer än nödvändigt.


Som vanligt så fanns det flera utställare som inte serverade öl, annat än i indirekt form. Designern Karin Olsson hade en monter fylld med sina konstverk, lite skäggtema.

Ingen Bearded Lady i den montern!


Jag köpte bland samlingsboken "From Me To You", som innehåller tjugo stycken "Greeting Cards" för olika ändamål.


Även om det var lite kylslaget så var det många som nyttjade uteplatsen och partytältet.
I glaset här tror jag att jag har Wallonia, en belgisk trippel från hemvändarna från Åre Bryggeri.
Brygghus 19 monter har jag regelbundet besökt genom mina år i Växjö, alltid lika trevligt att testa deras grejer. I år blev det mörkt, Brew like a Barista och starkt i form av My Balalaika och Big Boss, bägge två ryska kejsar-stouter och alla tre mycket bra!


Helt plötsligt så var klockan kvart över fyra och jag hade inte testat den fatlagrade Anagram än, då stod jag med ett glas fyllt med Blueberry Backbone (blåbär igen!), lite väl många centiliter gick i vasktunnan av den välsmakande Imperial Stouten.
Just i sista minuten så lyckades jag få tag på vad som skulle bli mitt sista smakprov för årets festival.
Den är nästan jämbördig med grundölen, inte bättre men lite annorlunda på ett bra sätt!

Poppels, Vega, Klackabacken, Rådanäs, Brasstacks - jag skulle kunna namedroppa hur många bra öl som helst, men jag har gjort ett urval ur min festivalupplevelse, som vanligt har det varit mycket bra! Stort tack till Robert och Nicklas, plus alla andra som jobbat inför, under och efter festivalen.

Nästa år utvidgas festivalen till en tvådagars, efterfrågan på biljetter är så pass stark att Robert räknar med att sälja ut ytterligare ett kvällspass (fredag), så då har jag ju goda skäl att återigen göra långhelg i Växjö 2018!

Det blir ytterligare (minst) ett inlägg om Växjö-besöket, i nästa inlägg handlar om lördagskvällens pubrunda (bland annat på Ur & Penns uteservering) och Sushi-middag.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar