onsdag 7 oktober 2015

Med fokus på ekologisk öl - SBWF2015


Jag pratade en del med festival-chefen - Marianne Wallberg (vilken hjältinna!) - under fjolårets festival och framförde då bland annat förslaget att de kunde satsa lite extra på ekologisk öl till årets festival.
Det blev nu inte någon renodlad specialsatsning (vad jag vet i alla fall), men likafullt känns det ändå som att det fanns ett betydligt större utbud av ekologiska alternativ under årets festival. Det är inte heller bara antalet alternativ som ökat - det har varit flera riktigt bra ekologiska öl, inte minst svenska sådana!


Tidigare i år inte färdig, nu - riktigt BRA!


en hyfsad pilsner från västsverige

Ytterligare en hyfsad pilsner från västsverige

Blandar ekologisk vodka-grogg

Här fanns det ekologisk svensk Gin!

KRAV-märkt svensk ost!

Snart i en systembolagsbutik nära dig, i alla fall via beställning

Lätt Julöl - för oss östkustare!

Stark KRAV-märkt julöl från Vimmerby

Svensk belgare - mycket trevlig!

Tysk elefant-IPA - Dolden Sud

Tysk mån-porter - Dolden Dark

Godast!

Pilsner är ju inte min favoritstil, Rådanäs och Stigbergets ekologiska versioner var klart drickbara - omän rätt trista. Vinterbajer hade jag vissa förhoppningar på, dessa uppfylldes tyvärr inte fullt ut. Stjärnfall var lite väl tunn och spretig.

DesignBrew testade jag några öl hos tidigare i år uppe i Uppsala, gillar deras egna och importen - hoppas att se mer av dem på bolaget.
Den ekologiska lättölen från Gamla Enskede fick 2 chanser, andra gången funkade den avsevärt bättre än första.

Jag körde en G&T-paralell mellan Bergslagens Destilleri och Virtuous Spirits - knapp med klar seger för förstnämnda.

Men godast av de ekologiska öl jag testade under SBWF2015 var en rumstempererad flaska av Eko Pale Ale från Stigbergets och den bör stiga ytterligare i kvalitet med lite bättre temperatur. Den finns i beställningssortimentet (kollitvång 24 flaskor) på systembolaget, plus några butiker i Göteborg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar