måndag 3 augusti 2015

Alf testar - olika öltyper - Gueuze


Tills för inte allt för länge sedan hävdade jag bestämt att jag inte gillade belgisk öl! Men vartefter mitt intresse för öl har ökat så har också min förståelse för olikheterna ökat. Att påstå att jag inte gillar belgisk öl är ju som att påstå att jag inte gillar öl. För även om det finns många "konstiga" öl i just Belgien så är ändå spannet från ljus industrilager till den knäppaste spontanjästa ölen inte mindre välfyllt i den belgiska ölmyllan än i någon annan nation.
Sen är det ju onekligen också så att jag med åren lärt mig att uppskatta många (inte alla riktigt än) av de konstigare ölen.

I grunden finns det 3 olika kategorier av öl, baserat på jäsning.
Under-, över- och spontanjäst - och även om den sistnämnde i egentlig mening är den historiskt ursprungliga ölen så är det ändå den som numer gärna beslås med epitetet "konstig" (alla fall av mig).
Men bland ölnördar världen över så finns också en stor grupp som hävdar att just denna kategori är den som är "bäst" - ölens motsvarighet till den fina/lyxiga Champagnen. Detta epitet gäller nu framför allt stilen Lambic, i vilken Gueuze (kan också stavas Geuze) är en version.

Gueuze är en blandning i flaska av äkta 3-årig Lambic med en yngre (1 år) Lambic, då den yngre inte är utjäst så sker en andra jäsning i flaskan, för att sedan källarlagras i 6 månader. En inköpt flaska kan sedan "lagras" av mig som konsument en längre tid utan problem.
Fördelningen av ung respektive gammal lambic skiljer sig från olika sorter. En "blender" (personen som blandar lambicen till Gueuze) är minst lika viktig som bryggmästaren i detta läge.
Oude (Old - gammal) Gueuze eller bara Gueze? I den "gamla" Gueuzen måste lambicen var 3 år gammal, dessutom får inget socker (naturligt eller Aspartam) tillsättas, men de finns de som gör det och de ölen får därför inte kallas Oude.
Alkoholstyrkan varierar, men bör ligga mellan 4 till 8% abv (enligt SHBF).

Uttal? Gööze? Beroende på vilket språk (i Belgien pratas ju både Nederländska och Franska) - det franska uttalet ska tydligen vara Göz. En annan uppgift tyder på "gur-ze" [källa Beeradvocate] En annan version är "GER-ser" samtidigt som du harklar dig. Namnet kopplas bland annat till ordet Gusher och gatan i Bryssel där stilen en gång uppstod - Geuzestrasse.

Mina personliga dryckesupplevelser av stilen har fram tills rätt nyligen varit rätt sparsamma och i de flesta fall inte enbart helt lyckade. Men givetvis existerar undantagen som bekräftar regeln.
Jag har ju redan skrivit några inlägg om en av årets stora favoriter - Spontanbasil, från Mikkeller & Lindemans. I samband med att jag fyllde på mitt lager från Systembolaget butik på Nybrogatan (en av få Stockholms-butiker som fortfarande har Basil i lager) så smet jag in på Bishops Arms Linnégatan - där fanns det flaskor från Boon - bland annat Geuze Mariage Parfait - den funkade utmärkt, om än inte lika väl som Spontanbasil. Hittade (på krogen) en annan flaska från Lindemans - men den var inte Oude och troligtvis spetsad med sötningsmedel, drickbar men lite väl söt.
Häromveckan testade jag (på fat) den mer klassiska Gueuzen från bryggeriet Tilquin - och den var ju helt otroligt god!
Min första flaska var nog en Morte Subite (inhandlad på Barley Wine i Köpenhamn) som inte var någon höjdare. Har testat en 100% biologique från Cantillon som är rätt trevlig. Från Belgoklubben kom tidigare i år en Geuze vid namn Moriaou - jag vaskade halv flaskan (en 75a). På skribentprovningen i juni dök det upp en välrenomerad Oude Geuze från 3 Fonteinen - den fick inte godkänt av mig. Men just denna sistnämnda är väl den mest namnkunniga (och älskad av de flesta som förstår sig på stilen) som finns i standardsortimentet på bolaget. Testade en hel flaska hemma i helgen - i samband med Gueuze-kok av blåmusslor - den var inte inte fullt lika odrickbar då.

För oss som är bosatta i Stockholm så finns ju ett antal krogar som är välkända inte minst för sina belgiska öl. Pressklubben och Belgobaren är ju rätt självskrivna - men också Akkurat har ett bra utbud. Cantillon har ju ett ständigt fat i Akkurats mittsektion, när jag var där i torsdags så var det en classic gueuze, riktigt bra var också Oude Gueze från Oud Beersel - fast den var på flaska. I deras flasklista finns ett stort utbud av Gueuze, både nyare och vintage.


Mat - vad kan jag äta till min Gueuze?
I tidigare inlägg om öl och mat försökte jag hitta passade mat till Spontanbasil. Mer generellt för Gueuze blir det mer av samma sak. Enligt boken "The Brewmaster's Table" så passar det utmärkt med Moules frites (gärna med Gueuze-kokta musslor), rökt Lax, smörstekta sniglar med mycket vitlök eller en lantlig (Kalv)Sylta. Men också syrlig getost och kanske till och med en rejäl Stilton - om ölen är riktigt funky.
Min Gueuze-kokta Moules Frites, Spontanbasil både i och till.
Dagen efter - Spontanbasil med ekologisk Hallonsorbet!


Min personliga förståelse för olika typer/stilar växer (även om det fortfarande händer att jag drar öronen åt mig för vissa) för varje gång jag "vågar" testa "konstiga" öl i allmänhet och inte minst belgiska!
Just detta att våga testa är nog nyckeln till att hitta nya - och förhoppningsvis positiva - smakupplevelser.

KÄLLOR;
Svenska Wikipedia - liten artikel
Engelska Wikipedia - större artikel

Svenska Hembryggareföreningens Öltypsdefinitioner (pdf-länk)
Stora Ölboken av Jan-Erik Svensson
Boken The Brewmaster's Table av Garrett Oliver


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar