onsdag 11 februari 2015

It was a Wicked Day!

Så var det återigen dags att besöka Amaranten för sortimentsprovning med produkter från Wicked Wine. Under 2014 var det just här som jag första gången smakade en av det årets absoluta favoriter - Dark Penance från Founders. Inte helt överraskande kom en av måndagens favoriter också från just Founders!
Men WW har ju så mycket annat än bara öl från detta bryggeri, jag försöker fokusera på sånt som jag inte testat tidigare eller åtminstone testat rätt sparsamt.
Jag började eftermiddagen med en Session IPA - Nooner från Sierra Nevada. Den testade jag på fat i somras med viss glädje, på flaska var den ytterligare något snäpp bättre.
Från Sierra testade jag även 30th Anniversary och Narwhal 2013, rätt hyfsad öl de med.
Clown Shoes är än så länge ett rätt oprövat kort i min ölsamling, i kyldiskarna på Amaranten fanns flera för mig tidigare otestade. Hoppy Feet och Space Cake, ingendera någon riktig höjdare i min mun, men ändå ok. Det kunde jag däremot inte säga om Brown Angel, som visserligen har en snygg (Santana inspirerad, kan jag tro) etikett men i övrigt är en rätt trist Brown Ale.
Mix av Founders och Clown Shoes
Wicked Wine har ju några britter i sitt utbud, Camden Town sedan länge och mera nyligen Marble. Den sistnämnda testade jag första gången på SBWF2014, med blandat resultat. Tog chansen och omprovade deras Chocolate Marble, nu i flaska var den klart godkänd.
Fatlagrad lager!? Ingen ny favorit.
Founders är ju vid sidan om Sierra Nevada WWs allra tyngsta skalp i samlingen, och sedan Wicked Wine tog över importen av dem så har ju vi svenskar fått hyfsat god tillgång till deras produkter. Förra året förälskade jag mig Dark Penance, men årets nya älskling var inte alls lika hotfullt mörk. En ljuvlig kombination av Hallon och Choklad under namnet Big Lushious.
Lägg till bildtext
Om jag någon gång i framtiden bestämmer mig för att brygga en "egen" öl så kommer den definitivt innehålla Hallon, som sedan en tid tillbaka är min absoluta favoritkrydda i öl.

Det smuttades på en del annat smått o gott under måndagens sortimentprovning, som vanligt ett mycket trevlig evenemang.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar