torsdag 19 februari 2015

Hökens Gata 3

En gatuadress som värd att lägga på minnet, även om den nu är ett anonymt skyltfönster övertäckt med brunt omslagspapper.

Det känns som det var helt nyligen som Henok och Karl flaggade för att de hade för avsikt att öppna en egen krog i Stockholm. I slutet av förra året blev flaggningen väldigt intensiv, när fotot av ett par nycklar liggandes på ett hyreskontrakt dök upp på facebook och strax därefter på instagram. Omnipollos Hatt skulle den heta, och även om ingen adress avslöjades initialt så ryktades det snart om just Hökens Gata. En liten gatstump mellan Götgatan (nästan precis vid krönet) och Mossebacke Torg, i lokalen fanns tidigare - som nu hittat andra lokaliteter.
I närheten finns ju redan storheter som Oliver Twist och Akkurat (ingendera har för vana att servera Omnipollo-produkter).

I söndags bestämde jag mig för att ta en promenad med just denna adress som slutmål, det vackra vädret fick mig att välja en annan väg än jag brukar. När jag var på väg över Västerbron gladdes jag extra mycket över mitt val att ta med både vantar och mössa - för det ju rätt blåsigt där på toppen.
Så långt allt väl, men halvvägs mellan Hornstull och Slussen så snavar jag på ett av de löst liggande brunnslocken som ligger placerade kring träden planterade utmed Hornsgatan. Inga svårare skador uppfattades initialt, men en irriterande smärta på revbenen på höger sida ("..det går nog över......"). Men ju närmare jag kom Götgatan så kommer insikten allt tydligare, smärtan ökar snarare än avtar.

Men jag lyckas ta mig hela vägen till den än så länge tämligen anonyma adressen. Det enda tecknet på lokalens framtida invånare är texten "På väg" omgärdat av Omnipollo-typiska symboler som syns i skyltfönstren.

Håll ögonen på deras facebook-sida/instagram-flöde, där läggs regelbundet upp teaser-bilder från utvecklingen av lokalens insida. Det känns bra att veta exakt var lokalen är, för i framtiden lär det bli många besök där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar