måndag 8 december 2014

Julölen 2014 - en snabbgenomgång.......

...... av de julöl som jag testat i år. Utan någon inbördes rangordning

  • Sigtuna Brygghus Midvinterblot - jag körde en parallell mellan 2013 & 2014. Ny flask-, kapsyl och etikettdesign, men innehållet är fortfarande riktigt gott - i bägge flaskorna. Viss karaktärsskillnad mellan årgångarna, men det kan nog bero på ålder snarare än annan öl.
  • Sigtuna Winter IPA - trevlig eko-jul. Står sig inte hela vägen mot Oppigårds, men är en mycket användbar julmatsöl.
  • St Eriks Winter IPA - en julöl i Session IPA-format, sånt gillar givetvis Alf.
  • St Eriks Winter Orange Porter - inte så mycket apelsin, men en härlig lättdrucken julporter med mer anis-karaktär.
  • St Eriks Julale - en ok ekologisk ale.
  • St Eriks Mathias Dahlgren Winter DIPA - den gillar jag skarpt. En riktigt god öl, som kan funka bra till det svenska julbordet.
  • Nynäshamn Ångbryggeri Mysingen Midvinterbrygd - jag gillar både flaskversionen och den real ale som jag testade på Cask hos Queens Head häromdagen. En svensk klassiker som hör hemma på mitt julbord. Testade även en flaska från 2013 häromdagen, funkar den med!
  • Hantverksbryggeriet Västerås Julnarren - också denna har jag testat i både hem- och pubmiljö. På fat var den bara ok, men i flaskan så blev den mer fullödig.
  • DesignBrew Juleko - en ekologisk julöl, men tyvärr räcker inte det ekologiska till för att täcka bristerna i smaken. Det faktum att det är en av årets snyggaste julöl hjälper föga.
  • Duvel Moortgat N'Ice Chouffe - bara testat den på fat (hos Pressklubben), men blev lite besviken. Kan delvis berott på att den gick på direkt efter en riktig julölsfavorit. Har en flaska (+ en från 2013) som kommer med till julbordet.
  • Brouwerij Het Anker Gouden Carolus Christmas - bara testad på fat än så länge, men det antyder att årets version är minst lika bra som tidigare.
  • Mikkeller Hoppy lovin' Christmas - på fat hos BrewDog Bar, inte särskilt julig, men en god öl.
  • Mikkeller Drinkin' the Snow - alkoholfri, det genererar ju givetvis en del pluspoäng, men det är en riktigt god julöl också!
  • Shepherd Neame Christmas Ale - en stabil fruktig brittisk strong ale.
  • Thornbridge Smoked Porter - njae, lagom rökig visserligen men lite väl tunn för min del.
  • Thornbridge Winter Imperial Stout - här händer det grejer däremot. En riktigt bra IS-julöl!
  • Brasserie des Sources Bellerose de Noel - jag har testat 2013 i december 2014, men den står sig förvånansvärt väl också i år. Har höga förväntningar att årets version som jag smakprovade under SBWF2014.
  • Great Divide Hibernation Ale - testade (mer eller mindre av misstag) en 2012a häromdagen. Första intrycket - visuellt, doft och smak var direkt dåligt - men den tog sig, dock en klar försämring. Förra året var den (färsk) mindre bra, men jag har hört bra saker om 2014 - har dock inte testat än.
  • Lagunitas Sucks Holiday Ale - en frisk fruktig ale.




2 årgångar av Bloten
Lakrits-apelsin, med blåmögelost och pepparkaka.
Den belgiska skrubbe-tomten - & Gouden Carolus i glaset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar