söndag 7 oktober 2012

SBWF2O12 - Rapport från min sista dag - del 2

Redan på torsdagen - den 4/10 - så stötte jag ihop med denne gemytliga gentleman och hans son, då glömde jag att fota. Detta korrigerade jag under fredagen då jag återigen mötte honom - denna gång utan sonen Darren, som för tillfället övergivet honom.
The Original Steely blue eyes!
Tyvärr så uppfattade jag aldrig hans förnamn så jag kallar honom helt enkelt Mr Packman Sr.

Inspirerad av denne britt så styrde jag stegen mot Bibendums disk för att få testa lite färsk IPA igen. Denna gång valde jag ett för mig helt obekant bryggeri - Hopdaemon från Kent, precis som Shepherd Neame.

Deras Skrimshander IPA var inte fullt lika god som Shepherds motsvarande, men klart godkänd. Som uppvärmning inför Masterclass med Sierra Nevada så gjorde jag ett besök hos Wicked Wine. På Sierra-kranen satt en extremt hypnotisk Tap-Tag
Ekfatslagrad Bigfoot på drygt 11%
Men faktum är att själva drycken inte lyckades uppfylla mina förväntningar, trots att den var upphälld av Brewery Ambassador Steve Grossman. Den var på intet sätt dålig men ekfaten gav ingen direkt extra kick, snarare tvärtom, lite för mager i kroppen helt enkelt.

Efter detta inser jag att jag inte besökt Elixir Wine än idag, det får bli en Sloth från Amagers "Sinners Series",
det faktum att jag bär en T-shirt med Gluttony på väcker en del glada tillrop - på bägge sidor om disken!

Klockan börjar närma sig 18.00 och jag förflyttar mig i god tid till Hall 2 där Sierra Nevadas Masterclass är förlagd. Men på vägen hamnar jag hos Flying Brewery som inte funnits med i min prio-lista ens lite, men jag fastnar på något konstigt sätt där. En annan gäst börjar ställa nyfikna frågor angående mitt protokoll och ber om tips om vad han ska dricka. Under vårt samtal kommer det fram personal från bryggeriet och snart har jag ny öl i mitt glas - IGEN
Luke's Aviator Ale
 Den visar sig vara en rätt trevlig ny bekantskap. Men sen är det dags att leta mig fram till lokalen där jag ska vara den närmaste timmen - enligt biljetten ska vi vara i Bilverkstaden men det blir istället Fotogen. I kön utanför hamnar jag i samspråk med ytterligare en engelskspråkig (med liten skotsk accent) person, på hans utställarnamnbricka står det Cask Sweden. Det visar vara Nikola Marjanovic, som till vardags är Brewery Manager på BrewDog. Det visar sig att vi ska på samma Masterclass och hamnar också bredvid varandra i salen.
Nikola  Marjanovic
Mycket av det som Steve Grossman pratade om på detta seminarium var samma saker som jag hörde redan i onsdags, men nu visade han också en del foton från Sierra Nevadas bildarkiv
Deras första bryggeri-anläggning i slutet av 70-talet.
 Men förutom anekdoter och bryggar-tips - Nikola ställde en del nyfikna frågor, behöver BrewDog tips? - fick vi även 4 glas med provsmakning av några av deras produkter.
Torpedo, Bigfoot 2012, 30th Anniversary Barley Wine och Wood-aged Bigfoot
30-års jubileums-ölen är en blandning av Bigfoot 2011 och två andra av deras öl, den var tidigare otestad av mig och föll mig allra bäst i smaken av dessa fyra. Mr Grossaman snackade och visade bilder, många frågor kom och lika många svar. Tyvärr så går ju tiden fort när man har kul och den timmen som avsatts för detta seminarium tog slut allt för fort. Jag tog en del fler bilder under detta evenemang, men min lilla mobiltelefon-kamera funkade inge bra i denna lokal.
Vid halv åtta så dyker då mottagaren av den 3 och sista fribiljetten upp utanför - min systerson Simon (det är hans mamma som fyller år!). Han ska göra sitt första besök på SBWF och jag ska guida honom till alla de rätta ställena - är det tänkt i alla fall! Vi börjar vid Marks Hörna (gissa vem som stod där!) och jag bjöd Simon på festivalens bästa öl (enligt juryn)
2 stycken Nebuqadnezzar hos Brill & Co
 Jag blev ju lite besviken på denna när jag testade den första torsdagen, men nu sitter den som en smäck!

Simon smakar Nebu för första gången
På väg mot BA/OT så stannar vi ett slag hos Cask Sweden - min nya polare Nikola serverar Simon en flasköl från BrewDog och jag testar ytterligare en av Boulewards brygder
Sixth Glass Quadrupel
Inte lika god som DIPAn jag testade dagen innan, men helt ok!
Sen ville Simon testa något från Dogfish Head (vem vill inte det?), jag valde dock för egen del att testa denna öl från Shipyard istället
Smashed Pumpkin
inte mitt bästa val under festivalen, men inte heller mitt sämsta.

Nu börjar mina bilder att ta slut, inte för att jag inte drack så många fler öl utan för att batteriet på min mobil var på väg att dö ut. Tydligen så sliter jag extra mycket på just batteriet när jag inte stänger av Camera360 mellan fototillfällena - det hade jag ingen aning om.......

En bild till lyckades jag dock klämma in
Simon och Alf delar på en flaska för att hedra katten!
Den är rumstempererad och smakar ändå extremt mycket godare än den kylda flaska jag testade första torsdagen.

Lista över eftermiddagens/kvällens öl - i ungefärlig turordning;
Bryggeri/ÖL - UTSTÄLLARE -- MITT OMDÖM

  • Thornbridge Jaipur IPA - Galatea -- Mycket God
  • Lagunitas Pale New Dog Town - Galatea/Brewers Corner -- inte bra
  • Lagunitas IPA - Galatea/Brewers Corner -- den gillar jag!
  • Eskilstuna Oktober Fest - Alambic -- sjövattensdoft......
  • Port Brewing Old Viscosity Ale - Brill & Co -- Alf Tycker Om den Mycket!
  • Brekeriet Cassis - Brekeriet -- Jag säger det igen - NEJ!
  • Sigtuna Vanilla Syndrome Brown Ale - Galatea/Sigtuna -- riktigt bra
  • Hopdaemon Skrimshander IPA - Bibendum -- färsk engelsk IPA, helt OK!
  • Sierra N Wood-aged Bigfoot - Wicked Wine -- njae, jag föredrar den vanliga
  • Amager Sloth - Elixir Wine -- Ok
  • Flying Brewery Luke's Aviator Ale -- Flying Brewery - Ok
  • Sierra N Torpedo - Masterclass -- OK!
  • Sierra N Bigfoot 2012 - Masterclass -- ingen tvekan här, Alf_loves_Bigfoot!
  • Sierra N 30th Anniversary Barley Wine Bigfoot - Masterclass - Mycket God!
  • Sierra N Wood-aged Bigfoot - Masterclass -- fortfarande tveksam
  • Omnipollo Nebuqadnezzar - Brill & Co -- mycket bättre denna gång!
  • Bouleward B Sixth Glass Quadrupel - Cask Sweden -- OK!
  • Shepherd N IPA - Bibendum -- klart Simon måste testa denna! (ej fotad)
  • Shipyard Smashed Pumpkin - BA/OT -- nja, bara sådär.
  • South Plains APA - Elixir Wine -- skånsk-amerikansk APA, rätt gott! (ej fotad)
  • Sigtuna Double Weizen Bock - Galatea/Sigtuna -- Guldvinnaren måste ju testas! (ej fotad) 
  • Brooklyn B Monster Ale 2007 - Carlsberg Sverige -- Katten va god den är!
  • Nynäshamn Dundermörker - Nynäshamn Ångbryggeri -- sist men nog godast! (ej fotad)
Jag är rätt säker på att Simon har några foton av oss på festivalen, definitivt ska han ha en på oss när vi tar kvällens sista - hos Nynäshamn. Jag kommer nog att lägga till några av de fotona också här.
Vi hängde oss kvar ett tag vid Marks Hörna, där jag återigen träffade Patrik och nu även hans flickvän (som fick den andra biljetten), men även MankerBeerBlogg (alla 2) stannade till och hälsade.
Sakta men säkert så tömdes lokalens på folk och vi var bland de sista besökarna att lämna Hall 1. Det var inte utan ett visst vemod som jag satte mig på bussen med vetskapen att "Nu är det slut för i år" (i alla fall för min del). Även om inte första dagen var helt lyckad så räddade de två sista dagarna upp det helt och hållet. Jag är helnöjd med mina festivalupplevelser och längtar redan till nästa år!


2 kommentarer:

  1. Hej !

    För den oinvigde som inte har varit på mässan ännu, vad ligger ölpriserna på sett mot systembolaget.

    Mv Hasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att jämföra med SB - då mycket av det som serverades på mässan inte finns tillgängligt på bolaget.
      Men ett smakprov på 15cl (från fat eller flaska) kostade mellan 10 kronor upp till som mest 70 kronor (som jag såg i alla fall). Det gick att köpa mindre smakprov - 5cl - också (framför allt på de mer exklusiva grejerna) men aldrig för lägre kostnad än 10 kronor (snarare mer).
      Jag köpte bara en helflaska under mina tre dagar - Monster Ale 2007 från Brooklyn Brewery, en "Vintage-Beer" som inte lär dyka upp på bolaget. Kanske kan gå att finna i Köpenhamn mer välsorterade öl-butiker.
      Jag minns inte vad jag gav för den flaskan (i Carlsbergs monter), men inget extremt överpris (tror jag inte iaf.....).

      Radera