onsdag 3 oktober 2012

BMD SIERRA NEVADA på Amaranten 2012-10-03


Det blev både hastigt och väldigt kortfattat när jag igår kväll sammanfattade kvällen när jag kom hem strax efter 22.00. En mycket nöjd, glad och lite full Alf lämnade Amaranten vid 21.30 - efter en helkväll med öl-mingel med några bekanta och flera obekanta ansikten.

Mingel-ÖL på is - Pale Ale
Några glada återseenden - inte minst denna glada tjej från Eskilstuna;
Anna från Annas Vinbar!
 Ett annat bekant ansikte från Eskilstuna;

Pelle var givetvis också där!
 Till minglet bjöds det på någon form av tilltugg - gott var det - som jag inte riktigt förstod vad det var, en tunn knaprig baconskiva ingick i alla fall. Någonstans i myllret så dök givetvis denne välbekante ölfigur upp;
Manker
I samma veva blev jag igenkänd av dessa två trevliga herrarna från India Pale Ales, vi har lyckats "undgå" varandra på ett antal tillställningar - nu fick jag äntligen träffa Daniel och han killen till höger.....

Nog med namedropping och papparazzibetonade mingelbilder och in på det som är intressant - dvs själva middagen.

FÖRRÄTT;
Västerbottentarte med Créme fraiche panacotta toppad med sikrom, till detta serverades Southern Hemisphere Harvest. Maten var ok, men lite småttigt, ölen passade väl sådär.

VARMRÄTT;
Mustig Älgragu med rökt sidfläsk och kantareller - mycket gott och lagom portionerat. Till de drack vi Flipside DIPA och Torpedo Extra IPA. Torpeden är ju stabil - men jag hade förväntat mig mer av Flipside. Väldigt blek i både färg och doft. Finns en torr beska, men en allt för anonym DIPA.

I pausen mellan varm- och efterrätterna så smet jag ut i baren och köpte mig ett helglas av Bigfoot 2012 - fatölsversionen!

EFTERRÄTT;
Grönmögelost, Hjortronmarmelad och Chokladtryffel - jag är inte överförtjust i mögelost, men denna kombo var extremt angenäm. Tillsammans med Bigfoot och 30th Anniversary Stout så blev det kvällens höjdpunkt!

Före maten, mellan rätterna och efteråt så berättade Steve Grossman från Sierra Nevada om bryggeriet i allmänhet och de öl vi drack i synnerhet. Bland annat så berättade han om deras miljöarbete - inte minst det faktum att de via sin solcellsanläggning nästan är helt självförsörjande på el till bryggeriet. Deras arbete med energibesparande åtgärder belönades med “Green Business of the Year 2010 ” - utdelat av United States Environmental Protection Agency. Jag fick möjligheten att prata lite med Mr Grossman lite mer privat och frågade just om deras miljöarbete. Läser jag på deras hemsida så kan jag inte bli annat än imponerad på vad de har gjort och fortsätter att göra för att minimera sin miljöpåverkan. Vårt samtal förstärkte min bild av detta bara än mer! Sånt Tycker Alf Om!

Fotot som jag la upp redan igår kväll är taget av Manker - men det är min kamera/mobil!



OBS! Detta inlägg kommer att redigeras/uppdateras under morgondagen!

Stort tack till vår värd - Steve Grossman från Sierra Nevada
Stort tack till Wicked Wine - arrangören!
Stort tack till Amaranten - härlig personal och lokal!

Alf och Steve Grossman efter middagen. Jag dricker en Flipside DIPA (igen) och Steve håller i en Stout-flaska.
Snart bär det iväg mot Nacka Strand för årets andra dag (för min del) på SBWF2012, kanske stöter jag ihop med Steve där också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar