måndag 16 juli 2018

Alf firar - VM-brons till Begien!

Att just Belgien skulle bli trea i fotbolls-vm 2018 var väl inte helt otippat, särskilt med tanke på att de hade just den placeringen i FIFAs ranking inför VM.
En turnering där sveriges b-landslag tar sig till kvartsfinal och Tyskland inte ens går vidare från gruppspelet, då kan givetvis allt hända.

Jag hade bullat upp inför semifinalen mot Frankrike för att fira finalplatsen, men några öl fick invänta tredjeprismatchen.

Den första (av typ) ölen är ett varuprov, en internetbeställning från Hopt.se som genererade lite felleverans, men som också löste sig till min fördel, därav varuprovet.

BRYGGERI: Brasserie Dupont
URSPRUNG: Belgien
ÖLNAMN: Moinette Biologique 2018
ABV: 7.5%
STIL: Belgian strong blond ale eller stark Saison
FÖRPACKNING: flaska, mörkt glas med kork
VOLYM: 750ml
BÄST FÖRE DATUM: 01/2021
INKÖPSSTÄLLE: Hopt.se
BESTÄLLNINGSDATUM: 2018-05-25
LEVERANSDATUM; 2018-05-31 (utlämningsställe)
PRIS:  5.30 euro (á 10.50 sek/euro) (varuprov, oavsiktligt)
TESTDATUM: 2018-07-14 (Belgien hade just vunnit brons i Fotbolls-VM)

ÖLGLAS: Sahm Sensorik 42cl, funkar (som vanligt) alldeles utmärkt.

Sahm


Jag väljer att avnjuta flaskan utomhus, en den kvalmiga sommarkvällen.


Jag har ju druckit Moinette bio tidigare, den har en typisk belgisk jästkaraktär. Lite torr och utan att de sju och en halv procenten får någon framträdande roll. En av Dupontarnas ekologiska öl, men jag föredrar deras mer normalstarka Saison. Lättdrucken när den serveras väl kyld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar