torsdag 30 mars 2017

Alf testar - Brekeriet Organic Rhubarbe

Brekeriet har jag med viss glädje följt seden jag först stötte på bröderna Ek i Eskilstuna 2012. De är ju rätt insnöade på spontanjästa öl, något som inte passar alla.
Just Organic Rhubarbe har sedan den dök den 1/3-2017 möts av en del mindre positiva omdömen, inte minst i Facebook-gruppen "Vi Snackar Öl!".
Jag tänkte ändå att den  skulle kunna vara en intressant öl för bloggens första gästskribent Filip Lindström (introduktion finns här) att testa och recensera.

Upplägget är att vi testar varsin flaska (samma batch), inte samtidigt och inte heller i samma lokal. Sedan skriver vi varsitt omdöme, som  redovisas i varsitt inlägg. Här kommer mitt testresultat, redovisat i samma mall som jag använde för mina tidigare recensioner.



BRYGGERI;  Brekeriet
ÖLOrganic Rhubarb
TYP; Spontanjäst fruktöl (systembolaget klassar den som Saison)
NATIONALITET; Svensk
BATCH; #56
FÖRPACKNINGSDATUM; Jan 2017 

BÄST FÖRE; 2022-01-18
IBU; (låg)
ALKOHOL;  5% abv
FÖRPACKNING;  Flaska
VOLYM;  33cl
PRIS; 25.20 kronor (76.36 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Beställningssortimentet, Kungsholmstorg
INKÖPSDATUM; 2017-03-07

TESTDATUM2017-03-17



GLAS Teku-liknande, vinglas på hög fot. Funkar mycket bra!
Alf tycker om det här glaset!



DOFT; När jag tidigare testade denna så fanns där en avsevärd fisighet i doften, inte "ruttet ägg", men ändå tillräckligt för att få mig att rynka på näsan. Denna flaska har en avsevärt behagligare doft, där frisk rabarber blandas med en aning citrus och lätt bondgårdsfis. 7 av 10.

UTSEENDE;
Klar men utan transparens!
Ett tunt lager av snövitt skum bildas men förvandlas snart till en minimal hinna. Klar och kompakt aprikosgul färg. 3 av 5

SMAK; Precis som i doften så är den syrliga rabarbern lättsam men väldigt påtaglig, men också här finns inslag av citrus. Behaglig och lättdrucken! 7 av 10.
MUNKÄNSLA; Saknar lite kryddighet för att bli en riktigt bra saison. Bra kolsyrenivå, många småbubblor. 3 av 5.
SAMMANFATTNING; Inte klockren som saison, men en mycket drickbar rabarberöl, det finns säkert många som kallar den rabarberdryck snarare, men det är en öl! 14 av 20
GENOMSNITTSBETYG; 34 av 50 = 3.4 av 5

Jag har sedan detta testtillfälle provat Organic Rhubarbe vid ytterligare ett tillfälle, med motsvarande glas som Filip använde i sitt test. Jag har haft tre rätt skilda ölupplevelser från dessa tre flaskor, men detta betyg är det som ändå bäst sammanfattar mina intryck.


Länk till Filip testar - Brekeriet Organic Rhubarbe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar