onsdag 30 september 2015

SBWF2015 - första veckan, hur var det? Del 2


Del 2 skulle ju handla mer om det utländska ölen, men så insåg jag att jag glömt att rapportera om några svenska öl som också testades.
Bland det första jag testade var de 4 interna tävlingsölen som Sigtuna hade på fat, jag testade alla fyra och la min röst på den blivande vinnaren - Karls Mo Capitane. Ingen av de 4 bidragen var någon höjdare, men den hade bra balans och väl dolda 11%.
Vinnaren bland Sigtunas 4a!
I Brutal Brewing montern fanns en öl som jag sett framemot att få testa - och till min stora glädje så var det en riktigt bra öl - Chocolates Coconut Lager, en minst sagt otippad mix som har en härligt tung kokos-doft.
Brutal cocos-doft
Brygghuset Finn var ju en av fjolårets nykomlingar som då dessutom lyckades vinna medalj. Jag testade deras California Lager, tunt men lättdrucket.
den ölen Finns!
Kul att se några representanter från den blommande ölkulturen i Göteborgs-området - Ocean var tillbaka med egen monter för första gången sedan 2007, Poppels - premiär för dem på SBWF - står i Bishops Arms monter och Dugges figurerar i Brill-montern igen. Stigbergets Ölbuss var också det ett trevligt inslag, med bra öl också! Rådanäs likaså!
I bishops-montern fanns även intressanta nykomlingar som Lilla Ölfabriken med KRAV-märkt öl, Fjäderholmarna och ett helt nytt namn för min del - Ryentorp från Falun, men hans Wit var ingen höjdare.

Men visst hann jag med några icke-svenska öl också.

Einstök från Island har jag hört bra saker om, men det smakprovet jag fick i våras av en av deras öl gav ingen som helst mersmak. Men deras Toasted Porter var mer lyckad, likaså med Proto #9 Black IPA från finska Malmgården - bägge dessa hos Beerenthusiasts.
Oskar Blues brukar hitta på rätt roliga namn på sina öl, men deras nyaste öl heter kort och gott - IPA, men det som saknas i kreativ namnsättning kompenseras mer än väl i ölen. Den var även med i lördagens trio som testades under Jeremy Rudolfs Master Class.
I Guinness-montern fanns inte mindre än 2 nyheter, bägge två i porter-fomen. En lätt-porter på 3,8% och en stark-porter på dryga 7%. Ingen av dem var någon höjdare, den lätta blåa var rätt blaskig.
Ett av ämnena som togs upp på torsdagens pressträff var Carlsbergs problematiska höst - frätande Staropramen och fisig folköl, men för att visa mitt stöd för jätten vågade jag mig fram till Staropramen-montern - men jag vågade inte testa Premium utan valde den ofiltrerade istället. Många små kantiga bubblor kändes lite obehagligt "frätande"......
I Elixirs frånvaro så lämnades ett stort tomrum bland de danska ölen, men Braunstein fanns på plats och de har ju ekologisk öl och det gillar ju jag, dubbelbocken fick stå för veckans dansk. Testade även deras ekologiska Choklad-Whisky-likör - mycket god - och återtestade ölsnapsen.

Lagunitas-klonen Hop Hunter från Sierra Nevada var ingen höjdare, men både Witbier med Grapefruit och India Farmhouse Ale från samma bryggeri gladde mig.

Hos min kompisar från importören Original Brands hade med sig några riktigt spännande öl från Mexicali, framför allt choklad-stouten är ruskigt bra - de har dessutom skön design på disken i sin monter.
Ulriken från norska 7 Fjell var också det en trevlig upplevelse, blir minst ett besök till hos dem.

Jag har mycket mer att rapportera om från denna första veckan, men hinner inte skriva mer just nu - kanske kommer det en del 3 snart.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar