fredag 22 november 2019

Alf frågar om Cask - Enkätsvaren sammanfattas

För en tid sedan la jag upp ett inlägg med enkätfrågor om era, mina läsares, dryckesvanor gällande Real Ale/Cask. Nu är det dags att sammanfattningsvis redovisa de inkomna svaren.
Då det är ett fåtal som inkommit med svar så blir sammanfattning rätt kortfattad. Jag ger också mina egna svar på samma frågor.

Följande frågor ingick i enkäten.


Hur skiljer sig upplevelsen av öl åt om du dricker den som RA/C och på vanligt fat (flaska eller annan förpackning)? Doft, smak, munkänsla, karaktär? Serveringstemperatur?
Alla pekar på mjukare och färre kolsyrebubblor. Hälften menar att den har lite mildare smak, medans andra halvan snarare hävdar mer smak. Real Ale ska inte serveras "varm", men inte heller kylskåpskall. 12-15 grader finns koncensus om - vilket ju är en rätt lagom temperatur för många öl.
Alkoholstyrkan är ofta lite lägre, session-style inbjuder till konsumtion av fler än en öl.
  • ATOÖ; Jag håller med i nästan allt. Smakmässigt tycker inte jag att det är så stor skillnad, det handlar mer om mjukare karraktär och bubblorna. Temperaturmässigt så kan jag tycka att jag druckit rätt många "kalla" real ales i Stockholm, dock aldrig så att jag lidit av det. Tanken dök upp när jag fick en ljummen real ale för en tid sedan.

Bästa RA/C ölen du druckit i Sverige och utomlands, var och ungefär när?
Alla olika, från Oceans Midvinter till Kent Golding Bitter, Fullers London Porter, Skebo Sambucus Superbira.
  • ATOÖ; I Sverige så slog Saltaires Triple Chocoholic undan benen på mig när jag testade den för första gången på OT i februari 2018. Det var länge sen jag drack real ale  utomlands, ingen som lagt till sig på min drömlista. Senast var 2003 när jag besökte släkting i Haywords Heath (mellan London och Brighton), jag vet att jag drack Badger-öl då, men tveksamt om det var Real Ale.

Första RA/C ölen du drack, var och ungefär när?
Från 80-talet (exakt öl, pub och ort - imponerande ölminne!), via 1997 (bara pub), 2000-talet (misslyckat försök i London) till 2010 (lyckat försök på OT).
  • ATOÖ; Jag drack min första pint of bitter på en pub i London i november 1985, det gav ingen större mersmak. Mest beroende på att jag då drack nästan uteslutande pints of lager.

Hur ofta dricker du RA/C? 
75% anger att de dricker RA hyfsat regelbundet, beroende på tillgång. Den sista fjärdedelen dricker det mer sällan.
  • ATOÖ; Jag dricker mer än gärna real ale, så pass att jag anpassar min pubrunda - börjar nästan alltid på ett ställe där det finns riktig ale. Någonstans mellan 1-4 gånger i månaden. Om en "bra" cask dyker upp i online-flödet (Insta, Untappd, Facebook) så genererar det allt som oftast ett besök på puben och intagande av sagda öl.

På vilken pub dricker du helst RA/C?
Oliver Twist och Akkurat är återkommande för reguljära besök. För de mer exotiska så omnämns Charlie's Bar i Köpenhamn, Black Lion i Norrköping, The Harp i London och Bishops Hornsgatan Stockholm.
  • ATOÖ; Även om jag gärna sprider ut mina besök, så det lätt hänt att jag hamnar på Akkurat eller OT, om jag ska välja en så blir det OT.

Stort tack till er som deltagit!
En liten surprice väntar två av er som inkommit med svar på denna enkät, ni kommer att få närmare besked i slutet av nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar