fredag 15 november 2019

Alf frågar om Cask - svenska bryggerier - Skebo Bruksbryggeri

Skebo Bruksbryggeri har länge haft en särskild plats i mitt ölhjärta, från det att jag besökte Norrtälje Bluesfestival (2008 eller 2009?) och drack Gjutarns Bästa Bitter ur plastglas! Senare samma sommar lyckades jag snacka till mig ett studiebesök i bryggeriet, fick en kort rundtur i det vackert belägna brygghuset i den klassiska bruksmiljön på Upplandsslätten (mellan Norrtälje och Hallstavik).

Sedan dess har jag druckit Skebo så ofta jag fått chansen, både på vanligt fat, flaska och givetvis i formen Real Ale. Nästan uteslutande hos Akkurat och Oliver Twist, men på senare tid har de skapat en hus-cask åt Bishops Arms Bellmansgatan, som kort och gott heter Bellman.

Bryggmästaren Bengt anses av många vara rikets bästa Cask-bryggare, därför kändes det självklart att inkludera även Skebo i min bryggerienkät.


Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); När började ni brygga Cask första gången?

  • Bengt, Skebo Brukbruksbryggeri (B, SB); Första trevande försöken med lånta casks var för tio år sen, jubileum! Akkurats stammisar drack Bruksöl och Herrgårdsporter utan att protestera.

ATOÖ; Varför brygger ni cask?

  • B, SB; Lång historia, börjar för typ 30 år sen på The Beer Shop, Pitfield Street i London. Jag köpte flasköl men andra kunder fick ölen levererad direkt från en cask ner i medhavda plastdunkar. Kulturchock för en som mest druckit burköl sen moppeåldern. Fick en grundkurs i draught beer av killen i butiken och skickades vidare till deras pub, the Ship and Blue Ball (borta idag) där jag drack Pitfield Dark Star. Det var startskottet för min karriär först som hembryggare, senare kommersiell bryggare med mycket större kastruller. Sen fick jag förfrågan från Akkurat om jag kunde börja brygga real ale till dom, hörde mej säga Javisst! Telefonen ringde igen, Oliver Twist, ”hörde att du ska brygga real ale åt Akkurat, får vi vara med?” Och ett nytt Javisst! Och på den vägen är det.

ATOÖ; Skillnaderna i produktion av en cask och en ”vanlig” fat/flasköl?

  • B, SB; Brygger hela batcher öronmärkta för Akkurat/Oliver Twist, kyler huvudjäsningen lite tidigare än en ”vanlig” öl för att få kvar lite sockerextrakt till efterjäsningen. Får ligga kallt med en säck humle i en klarningstank ett par veckor innan tappning på cask med isinglass. Blir typ 22 fat.

ATOÖ; Första stället ni levererade er cask till?

  • B, SB; Akkurat

ATOÖ; Hur mycket cask producerar ni per år? Hur många olika sorter?

  • B, SB; Uppskattningsvis 5000 l/år, 5 – 6 unika recept

ATOÖ; Producerar ni någon ekologisk cask?

  • B, SB; Näe

ATOÖ; Hur stor geografisk spridning har ni på era cask? Var (pub/stad) säljer ni bäst?

  • B, SB; Södermalm (även Bishops  Bellmansgatan och, nån gång Bishops Hornsgatan)

ATOÖ; Hur uppfattar du kundintresset för Cask är i Sverige (och/eller i ert närområde)?

  • B, SB; Skulle nog säga att det är en väldigt smal produkt i Sverige i stort, Akkurat och Oliver Twist har gjort ett kanonjobb genom åren att lära sin kundkrets att uppskatta real ale. Och självklart finns det flera duktiga cask-krögare runt om i landet men det behövs en hel del törstiga gäster för att tömma ett 40-liters fat innan ölen börjar tappa charmen!

ATOÖ; Om du själv dricker Real Ale/Cask, vad dricker du helst då (annat än egen produkt)?

  • B, SB; Alla pratar om Timothy Taylor Landlord. Väl ompysslad av kompetent cellerman är den fantastisk i all sin enkelhet. En slarver i källaren och ölen är ganska trist.

ATOÖ; Var dricker du helst cask?

  • B, SB; Storbritannien, små pubar på bakgator i Edinburgh och London, numera finns CAMRAS Good Beer Guide som app, kanon. Leta rätt på Kay’s Bar nästa gång ni är i Edinburgh. Blir inte bättre än så.


Stort tack till Bengt för svaren och för alla goda öl (både vanliga och riktiga) du brygger åt oss!

EDIT -lägger till ett foto på HÖSTLÖV Bitter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar