tisdag 3 september 2019

Alf besöker - Cask-premiär på Bellmansgatan

Redan under fredagen så var det tänkt att öppna den första Cask-kranen på Bishop Arms Bellmansgatan. På grund av kvalitetsproblem valde de dock att avvakta fram tills lördagseftermiddagen.


När jag anländer strax innan fyra så sitter det två välkända gäster från Oliver Twist framför cask-kranarna, och just OT har ju en koppling till detta ställe då både Sergio som drar real ale bakom bardisken och pubchefen Andreas har sina rötter hos OT.
Summer Golden Ale

De två riktiga öl som drogs upp denna officiella premiärkväll var Summer Golden Ale (som kallas Indian Summer på Untappd) från Ilkley Brewery Co. och Titus från Saltaire.

Jag började med den solgula Summer, med ett gnistrande snövitt skum som höll hela vägen och stilsäkert bubbelbefriad. Den har en tydlig citruskaraktär, mycket apelsin i smaken. Klart småtrevlig.

Titus har jag, via Systembolaget, testat på flaska tidigare och gillat den skarpt, eftermiddagens två pint var dock första gången i denna form. Bartendern fick jobba hårt för att fylla mitt (och andras glas) och när den väl var färdig så var den inte i toppform enligt mig.
Jorvik Estates....

Under tiden som jag drack den så dök det upp en bullrig van utanför med intressant lackeringstext på sidan.



När jag fick in min andra Titus, till maten, så hade de nog fått ordning på hanteringen för den var lika god som flaskan. En klassisk brittisk bitter, med karamelltoner både i färg och smak.
Titus, den andra!

Maten blev också den klassiskt engelsk, Bangers & Masch med gröna ärtor och karamelliserad rödlök. Passar utmärkt till en real ale!

När jag kollar vad som registrerades på Untappd under lördagskvällen så tyder det tyvärr inte på någon större konsumtion. Alla som dricker riktigt öl tickar väl i och för sig inte på untappd....

Sedan jag var där så har de fått leverans från både det svarta fåret och Närke....

Jag har skickat några frågor till Bishops centralt, kan bli ytterligare ett uppföljningsinlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar